onsdag 16 maj 2012

Zixten rocks!


För ett tag sedan köpte jag en rockring. Jag såg två användningsområden med den, dels så skulle jag själv rocka ibland och sedan så tänkte jag lära Zixten att gå och sätta sig i den. Men som alla visa människor vet så blir det sällan riktigt som man tänkt sig; den var på tok för liten för mig att rocka med och Zixten föredrog att rocka på sitt eget sätt han =)



För er som gillar att läsa om lydnadsträning:

Trots att det har regnat två kvällar i rad så har jag haft motivation till att träna med Zixten och jag måste säga att det finns fördelar med att träna när det regnar och det är att det knappt är någon annan människa ute så jag vågar ha honom lös. Ett tag la jag ner mycket tid på att ha honom okopplad men så fort jag slarvar med att ha honom lös regelbundet så får vi bakslag. Idag tex så stack han några meter ifrån mig i skogen då han hittade något ätbart! Nåväl det var ju egentligen inte detta jag skulle skriva om utan jag tänkte berätta vad vi tränat på de senaste två dagarna. =)


* Hakan i backen när han ligger ner. Tidigare har Zixten lagt sig ganska snett med kroppen men jag tycker att "hakan i backen" har hjälpt så att han ligger rakare. Zixten tycker väldigt mycket om denna övning och vi har kommit upp i några sekunder, jag vet att det är långt ifrån några minuter som det slutgiltiga målet är men jag tror att vi kan öka tiden ganska snabbt här. 

*Ställande under gång. Jag måste börja tänka på att bara belöna snabba ställanden. 

* Linförighet/fritt följ. Jag har haft väldigt svårt för att hitta motivation till att träna detta men nu börjar jag tycka att det är riktigt kul. Jag försöker variera höger- och vänstersvängar och jag testade även på lite språng marsch. samt helt om Jag tycker att han blir bättre och bättre på att hänga med mig. 

*Rutan. Detta moment ingår i lydnadsklass 2 men varför vänta tills dess med att öva på momentet? Både jag och Zixten behöver få lite nya utmaningar in emellan och jag tycker att han börjar bli duktig på rutan (har använt mig av en target och även provat att plocka bort den.)

* Inkallning. Han håller god fart och sätter sig vid min sida, det enda kruxet är att han ibland slår i min hand med nosen så detta måste jag öva bort. 

Min tanke är att lägga upp en träningsplan för varje dag och ett slutmål för varje vecka så att vi fortsätter att öva även fast jag jobbar heltid. Zixten är mer taggad än någonsin så jag får passa på att utnyttja detta, sedan så kan jag varmt rekommendera att ta en paus ibland. 
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar