fredag 18 maj 2012

Vågar man inte satsa så kan man heller aldrig vinna...

Idag har jag och Cattis utmanat våra vovvar, men framför allt har vi utmanat oss själva. Vi jobbade nämligen med båda hundarna lösa samtidigt, vilket vi aldrig tidigare gjort i samma omfattning. Det blev lite fritt följ, en platsliggning, en platssitttning (om man nu kan kalla det så när de sitter bredvid varandra med några meters  mellanrum), inkallningar, rutan och tandvisning. När vi hjälpte varandra med tandvisningen gjorde vi så att den hund som inte skulle få sina tänder undersökta fick öva på att sitta kvar okopplad, en jättebra vardagslydnadsövning för det kan vara knepigt att sitta kvar när matte går fram till en annan vovve men både Freja och Zixten skötte sig exemplariskt. Det var många moment som gick bra idag även om det behövs lite putsning på vissa saker, exempelvis är det svårt för hundarna att sitta en längre stund och båda vovvarna prövade att lägga sig ner. Men jag säger hellre att de lägger sig än att de springer till varandra men vissa som har väldigt höga tävlingsambitioner skulle nog kalla dessa två alternativ för pest och kolera. Men för oss var det ändå en vinst att de kunde skita i varandra när de var lösa och fokusera på oss istället.  


Efter träningspasset så tror jag att vi alla var nöjda och vi tvåbenta var nog lite förvånade över hur bra det gick å vi förstod att det är ju vi som hållit tebax våra hundar, men nu börjar vi äntligen känna oss lite tryggare med att våga satsa lite (under så ordnade former man kan få till givetvis) och man får verkligen ett kvitto på sin satsning när man ser hur fint hundarna sköter sig. Då känns det som att "jaha, var det inte farligare än så här?". 


Vi människor är ju som bekant väldigt olika, vissa drar i handbromsen hela tiden och safe-ar (som jag kallar det) medan det finns de som har en raket i baken och gör vad som helst för att komma framåt även om det sker en del misstag på vägen. Jag tror att jag har varit lite mer av den första sorten, handbromssorten, en bromskloss helt enkelt men nu har jag äntligen införskaffat mig en liten raket som ger mig den där extra skjutsen framåt som jag så väl behöver =)


Ha en underbar fredag och helg!


//Annelie och världens godaste labbe Zixten blixten ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar