söndag 20 maj 2012

En helg med mycket störningsträning


"Men så här är min hund aldrig hemma!" Är en ganska vanlig kommentar bland nya kursdeltagare (och jag tror till och med att jag har använt den själv också) när de blir förfärade över hur busiga deras hundar blir vid mycket störning. "Min hund kan sitt i vanliga fall" är också en vanlig kommentar många kör med när deras hundar inte lyckas sätta sig ned på kommando bland andra hundar. Att man behöver LÄRA hunden att den ska sitta på kommando i många olika miljöer var en helt ny sak som jag fick lära mig som valpägare. Bara för att hunden kan "sitt" hemma i lägenhet/huset så behöver det inte betyda att hunden kan sätta sig hos veterinären eller på en kurs med massor av andra hundar, så om man vill att ens hund ska klara av att sätta sig på kommando även i dessa miljöer så måste man träna in det. 

En tjej i mitt område har nyligen skaffat valp och hon verkar tro att valpen redan kan "hit", "kom" och "sitt", men det kan inte den lilla valpen än eftersom hon inte lärt den det. Men vissa människor verkar tro att hundar har någon slags naturlig förståelse för dessa ord, att de kan dessa ord och dess betydelse redan från födseln men så är tyvärr icke fallet (men hundträning hade varit betydligt enklare om det var på detta vis.)

Själv har jag övat i lite varierande miljöer med Zixten och med olika hundar men jag borde träna ännu mer med störningar så därför har jag lagt ner mycket tid på det i helgen. På bild nr 2 kan ni se pojkar som spelar fotboll i det högre hörnet och detta var en kanonbra störning som Zixten fixade alldeles utmärkt! Jag bytte hans långa koppel mot ett kortare och så satte jag fast det i halsbandet så att han kunde röra sig fritt, men samtidigt är det en trygghet för mig utifall han skulle sticka iväg så kan jag snabbt få tag i något. På grund av värmen så har jag inte kunnat träna så långa pass men vi har hunnit med rutan, platsliggning och linförighet. 

Jag har även varit uppe på en av Uddevallas brukshundsklubbar och kört lite tillsammans med en annan hund och det gick också bra (visst dom stack till varandra varsin gång men överlag var de väldigt duktiga). En hel del tandvisningar har gjorts också av olika människor som vi vanligtvis inte tränar ihop med, och detta går bara bättre och bättre! 

Mer träning och mer störningsträning ska jag försöka få till i veckan. Ha en fin söndag i sommarvärmen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar