måndag 21 maj 2012

Vilken underbar kväll =)

Att bada är en stor passion för labradorer. Zixten är dock ganska måttlig med denna aktivitet om man jämför med andra labbar =)

Hålla bollar kan Zixten göra. 

Och hämta dem också!

Vi gjorde sitt-kvar-övningar...

... Och några inkallningar ;)


När man har jobbat en hel dag vill man ibland bara ta det väääldigt lugnt när man kommer hem, men med en solig dag som denna så måste man ju ta tillvara på tillfällena som ges med att vara ute och få lite sol på sin bleka hud. Så 1,5 timma var vi ute och grillade, badade, promenerade och övade (på några få övningar). Jag har gjort ett veckoschema mån-fre och planerat några små övningar som jag och Zixten ska träna på varje dag och idag var det "sitt kvar" som stod på agendan. Jag ska öva på olika avstånd, varierande tid men även köra när han sitter bredvid mig tittandes på mig. Någon gång trodde Zixten att han skulle komma till mig för han gjorde en inkallning, då fick jag lugnt men bestämt gå tillbaks med honom till den plats där han skulle sitta och när han lyckades sitta kvar fick han belöning.
Väldigt enkla övningar kan det ju tyckas men ofta glömmer man att träna på dessa ordentligt och en dag så upptäcker man att de inte är så inlärda som man trodde. Jag märkte exempelvis på Zixten att han hade lärt sig ungefär hur lång tid det brukar ta innan jag ropar "hit", så denna tid behöver jag verkligen variera så att han inte tjuvstartar.
Jag har upptäckt att jag inte behöver planera mina lydnadspass till punkt och pricka för saker som är roliga tränar vi på ändå, så dessa behöver jag inte skriva ner utan det är de där lite "tråkigare" övningarna som jag behöver lägga mer tid på och skriva ner så att jag påminner mig själv om att öva på dem. Jag har även taktiken att det är bättre att jag skriver ner några få punkter så att jag verkligen genomför dem istället för att skriva ned en massa som jag ändå aldrig kommer hinna med att träna på.

Nu blir det mys i soffan =) Jag får min belöning med en labbe i knät efter att jag gett honom det han vill ha i form av träning och aktivitet. Tänk på det alla gossesugna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar