onsdag 23 maj 2012

Man vill ge så mycket!


För ett år sedan hade jag precis börjat komma in i hundvärlden med allt vad det innebär, och som ny hundägare visste man inte alltid vad man skulle fråga andra mer erfarna hundägare om. Därför kan det vara svårt för en nybörjare att ställa alla de där kloka frågorna om långsiktig träning, istället tänker man kanske mer på vardagsproblem som man, chockad, inte hade räknat med att den söta lilla valpen skulle ställa med. Nu börjar jag känna att jag har bättre koll och hänger med i svängarna när någon pratar om olika lydnadsbegrepp, men jag har märkt att jag känner ett sådant sug över att hjälpa andra med hundträning och sprida positiva träningsmetoder. Dock är det viktigt att inte pracka på någon denna kunskap utan mer ta det pö om pö, och inte glömma av att berömma hundtränaren! Jag tror att det är minst lika viktigt att vi människor får positiv feedback av varandra som hundarna, för det är ju inte kul att träna ihop med någon som bara spelar "viktigpetter". 

Idag har jag iallafall funderat lite över hur man kan göra teoristunderna på hundkurser lite mer lärorika, för min erfarenhet är att de inte ger så mycket och det vill jag ändra på! Ofta ingår eller rekommenderas det kurslitteratur inför en kurs och det är ju perfekt att utgå ifrån den i diskussioner eftersom att alla har en chans att läsa på om det som sägs! Jag har några ess i rockärmen med lite pedagogiska sätt hur man kan hjälpa folk att lära sig mer om hund, men vänta! Nu försöker jag pracka på andra min kunskap! Jag tror jag får fundera vidare på hur man på en lagom nivå kan ge andra värdefull kunskap, och utan att det känns för jobbigt för hundträning ska ju vara kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar