torsdag 26 april 2012

Vår första tävlingsträning

Då har vi gjort vår debut och den gick både bättre och sämre än förväntat men det är skit samma för vi vågade! Och dessutom är det ju en form av träning och jag har fått med mig massor av tips om hur jag kan öva vidare så tills nästa månad hoppas jag att dessa videor nedan kommer bjuda på färre fel ;) För som ni kommer att se så finns det många saker att träna in men det är ju det som är så skoj också, för nu vet vi vilken nivå vi ligger på under en tävlingsträning. Den nivå man kan prestera hemma är ju inte alls samma nivå som man har på plan så nu ska vi försöka öva mkt utomhus på fotbollsplaner och öva på brukshundsklubbarna så ofta vi kan.

Min tanke var att försöka genomföra två ihoplänkade moment och belöna honom efter att dessa moment var genomförda men det slutade med att vi provade alla moment (förutom läggande under gång). Se och njut av hur roligt det kan bli när man har en hund som vågar bjuda på lite hyss =)

Första filmen visar en platsliggning på 2 minuter. Zixten la sig riktigt snett och detta pga att han satt snett i utgångsställningen, så därför måste jag vara noga med att han ska sitta rakt för att han ska lyckas lägga sig rakt. Jag försökte ha is i magen och inte belöna honom med korv under dessa två minuter och det funkade, men han var bra nyfiken på några tjejer som ställde upp koner bakom honom (syns inte på filmen). Bredvid Zixten ligger kompisen Freja som nyligen har löpt å luktat jätte gott så jag var lite orolig för att han skulle vilja till henne. 

Film nummer 2 visar tandvisningen, ett av våra svårare moment då Zixten gärna kastar sig upp för att hälsa så här fick jag belöna mkt för att han satt kvar. Testledaren kände på hans kind och där nöjde vi oss för denna gång. 

                                          
Vår ingång på plan är inget att skryta med. Jag ska härefter ha nolltolerans när han försöker lukta på plan, lukta får hundarna göra utanför plan. Det låg spån ute på plan för att markera vart vi skulle stå, detta tyckte inte Zixten om och som ni ser i filmen så hoppade han verkligen över spånet å ville absolut inte sätta sig i det =) Lösning: Jag ska köpa spån själv och belönma honom för att våga sätta sig/ stå på det. Vår inkalllning gick heller inget vidare de första två gångerna och på det tredje försöket var han lite trögstartad. En gång försökte han ta apporten av kvinnan i blått :D Busunge!

                                         
Hopp över hinder är ett roligt moment tycker jag, Zixten både kliade sig och ruskade sig och jag antar att jag får ha nolltolerans mot detta också samt belöna stadgan när han sitter kvar och öva på ingången så att han sätter sig ned vid min sida och inte bara står där. Jag ska även öva på att ge lite mer sociala belöningar och vara lite roligare själv, som ni ser är jag superstel!

Vi provade även på momenten apportering (han tuggade) och ställande under gång. Det sistnämnda momentet gick bäst av alla så det är så typiskt att Lennart missade att filma detta moment! 

Nu har jag satt standarden så nu kan vi ju inte annat än att förbättra oss =) Jag hoppas kunna visa er bättre utförda moment om en månad. Ha det gott tills dess ;)

2 kommentarer:

  1. Hallo Annelie o Sixten :)
    Va himla kul att titta in här o se hur otroligt mycket du har jobbat med Sixten. En sån glad liten filur han e! Jättekul att se filmerna du lagt upp :) !
    Lycka till o ha det så jättefint båda två! kram /assistenten kilbäcken

    SvaraRadera
  2. Tack Eva =) Så fort jag fått honom att knappt hoppa längre så kikar jag in hos dig ;) Hoppas du får en underbar sommar! kramar

    SvaraRadera