fredag 27 april 2012

Tips inför en tävlingsträning

Hej! Jag har nu hunnit smälta onsdagens upplevelse och jag har skrivit ned några tips till mig själv som jag tänkte använda mig av inför nästa tävlingsträning, och då jag tycker att det är onödigt att andra blivande lydnadsstjärnor ska behöva uppfinna hjulet en gång till så tänkte jag dela med mig av dessa tips =)



  • UPPVÄRMNING tänk på hur du ska värma upp din hund (och dig själv). Ska ni göra några kontaktövningar innan ni går ut på plan? Behöver din hund en långpromenad innan för att lugna ned sig eller räcker det med en kortare så att den får rastas? 

  •  HEMMA INNAN TRÄNINGSTÄVLINGEN Hur mkt ska du aktivera din hund under dagen för att den ska orka med en träningstävling på kvällen? Behöver du tid för dig själv utan andra sociala kontakter så att du kan gå in i en bubbla? Åk i god tid till platsen, själv gjorde jag misstaget att göra en fiskgratäng innan vi skulle åka och jag blev sen med maten och fick stressa (ingen bra start). Vill du ha någon med dig som kan filma er?

  • INGÅNGAR PÅ PLAN Har ni tränat på hur ni ska gå in på plan? Vill du att din hund ska gå fint vid din sida och inte dra dig in på plan så behöver ni öva på detta. Låt inte hunden få komma in på plan förrän den går där du vill ha den. Tänk även på detta om ni går någon kurs eller liknande för här slarvar många med ingångarna. 

  • UTOMHUS RESP. I RIDHUS En tävling kan ju vara både utomhus på gräsplaner men även inomhus i ridhus. Om du planer att tävla i ett ridhus så kan det vara bra att tränat i ett sådant tidigare. I ridhus luktar det hästbajs och vissa hundar blir väldigt distraherade av detta.  

  • SOCIALA BELÖNINGAR får som bekant ges på tävling mellan momenten så ge även detta på träning så att träning och tävling blir så lika varandra som möjligt i hundens ögon. Jag tränar mkt med klicker och därmed glömde jag av att även berömma med rösten så för mig blev de sociala belöningarna i onsdags inget att hänga i flaggstången, så nu försöker jag delvis träna klickerträning fast utan klicker å istället använda min röst. 

  • KOMMENDERING hur reagerar du när någon annan ska kommendera er och delvis styra momenten? Om du har tränat på detta med många olika människor så ser jag det som en klar fördel, för ibland är det lätt att göra saker utan att man blivit kommenderad att göra det å det vill man ju undvika. Jag tränade lite kommendering med en kompis i tisdags och hon sa att hon blev lite nervös, så öva mkt på detta så att det inte känns som någon stor grej. Tävlingsträningar är ju super att gå på innan man ska tävla =)

  • SÅGSPÅNSTRÄNING detta skrev jag lite om igår och jag tipsar er verkligen om att lägga ut sågspånsfläckar. Jag ska försöka köpa mig en liten säck i helgen och sedan träna ihop med andra så att någon annan hund har suttit på fläcken innan, för så kommer det ju att vara på tävling. 

  • DÖTID, trots att vi bara var 3 hundar som körde lk 1 på träningen så var det en del dötid som jag kallar det när man får sitta och vänta. Exempelvis så fick jag och Zixten startnummer 3 vilken bland annat innebar att "domaren" kom sist till oss på tandvisningen, så Zixten behövde därför sitta kvar vid min sida en stund så öva på sådana saker. Sedan var ju ekipage nr 1 färdiga först och då belönade hon sin hund som stod upp, och sådana störningar är också bra att ha tränat på dvs att hunden ska sitta kvar även om andra runt omkring gör andra saker.

  • STARTNUMMER vi drog lott precis som på tävling och detta kan ju vara bra att tänka på också att man kan få vilket nummer som helst. Vad ska jag tänka på om jag blir först ut eller sist ut? Zixten är ovan vid att ligga mellan andra hundar på platsliggning, han brukar oftast ligga ute i kanterna så detta behöver jag öva på. 
Detta var några tips iallafall och jag har en hel dröse på lager men jag tror att det får räcka så för idag. Det viktigaste är att få igång tänkandet kring vad man ska tänka på och vad man behöver förbereda hunden för. Lättaste sättet att ta reda på detta är att träna ihop med andra och gå på många tävlingsträningar på olika klubbar. LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar