söndag 22 april 2012

Ett riktigt bra träningspass!

Zixten spanar när jag förbereder hans godisbelöningar
I helgen har vi hunnit med en hel del saker, bland annat har vi provat att länka ihop två lydnadsmoment (apportering och inkallning) och gett honom belöningen efter det att han utförde båda momenten. Det var riktigt skoj att se att han faktiskt fixar att jobba en lite längre stund =) Jag gjorde det "lätt" för oss och valde två moment som han kan relativt bra + att vi gjorde denna övning inomhus utan störningar. I boken "lydnadsträning i teori och praktik" står det att man inte ska hålla på belöningen mer än 10% av träningstillfällena så därför kommer jag att ge honom belöning efter varje moment för det mesta, men då och då checka av om han klarar av längre kedjor. En tanke är att nu jobba mot att kedja ihop alltfler moment i lydnadsklass 1, men detta får jag vänta med tills han kan samtliga moment ordentligt. Jag har upptäckt att han är osäker på vad "hopp" betyder när vi har övat på små staket hemma, å kommandot "stå" sitter inte helt  det heller om jag inte tittar mig över axeln när jag går. Vi har mkt kvar att öva på i linförighetsmomentet, jag vet inte varför jag har så låg motivation till att träna detta moment som vi borde träna mest av allt! Tokigt det kan vara ibland =)

Igår tränade Lennart utomhus och fick agera störning då vi körde ett lydnadspass. Zixten klarar av att ligga 2 minuter utomhus utan hjälp från mig så detta är jag väldigt nöjd med =) Nu ska jag lägga till mer störningar + att öka tiden. Vi har även börjat på med apporteringsmomentet i lydnadsklass 2 å detta moment tycker Zixten är jätteskoj eftersom jag kastar ut apporten å han får hämta in den. Igår var han väldigt lyhörd för mina kommandon så jag blev riktigt nöjd å glad =)

I helgen har vi hunnit få till flera riktigt bra träningspass som har karaktäriserats av glädje och samarbete samt utveckling. Me like ;) Vill gärna ha ett sådant även ikväll på kursen på Uddevalla Bhk.

1 kommentar:

  1. Hej syster! vilka fina bilder du visar på dig och vovven:D Kan tänka mig att han är nyfiken på godisförberedelsena.
    Jag tänkte höra om du gör något på söndag eller om du vill komma upp till mamma och pappa och äta frukost på måndag. Magnus jobbar så jag tänkte åka upp till mamma o pappa och hälsa på. stor kram. syrran

    SvaraRadera