lördag 21 april 2012

Jaktträning- kanske något för oss? =)

Igår var jag med och hjälpte en tjej med lite jaktträning, det var riktigt skoj (trots regn å rusk) att se hur denna typ av träning fungerar för retrievrar. Själva har vi provat på att kasta ut lite dummys men vi har inte direkt satt oss in i hur man går vidare i träningen och vi har inte heller haft koll på vad det slutgiltiga målet är. Jag har ofta tänkt att jaktträning är något som kan vänta och det kan det åxå men jag tänkte nu att det kunde vara kul att bara köra detta lite på skoj för att få lite variation från lydnadsträningen. Så jag tänkte att jag skulle lära mig mer om detta å försöka lära honom alla delar, men jag har inte några tävlingsambitioner men om det nu skulle gå jättebra så kanske jag ställer upp på något prov ;) Det viktigaste är att Zixten får aktivering och att vi har skoj ihop samt att vårt samarbete stärks. En del av denna träning är ju dessutom nyttig för framtida lydnadstävlingar så det ena behöver inte utesluta det andra ;)
Vi övade på att han skulle sitta kvar vid min sida medan jag kastade ut dummien. Han belönades med en godbit när han satt kvar. 

Vi använde handen som target för att få honom att komma ända in till mig å inte släppa dummien på vägen.

Lennart ville testa lite stå-träning =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar