fredag 20 april 2012

Kopplet ska inte vara den enda länken mellan dig och din hund

Jag såg på svt för några dagar sedan och då diskuterades det kring den hemska händelsen där två tjejer på häst blev överfallna av två hundar, och gästen som skulle kommentera detta var Mema Mohlin. Hon pratade lite generellt om att ha hundar lösa och hon sa bla att man inte ska ha sin hund lös om man ofta tänker att det var tur att jag hade koppel på min hund. Detta tycker jag är tänkvärt att ha med sig, så på mina promenader med Zixten har jag försökt att ha kopplet hängandes i en lös båge när vi mött/sett andra människor och hundar. 


Igår hade jag honom kopplad då det kom en hel rådjursfamilj springandes förbi oss, även då hade jag kopplet löst för att kunna se vad Zixten själv valde att göra utan påverkan från mig. Ofta blir det annars så att jag drar lite i kopplet, stramar åt det, eller lockar med godis eller pratar - men detta ska jag icke göra mer för jag vill att han frivilligt ska välja att skvallra/komma till mig/ ta kontakt med mig. Å han skvallrade faktiskt på rådjuren, 3 ggr till och med! Om jag vid det tillfället hade lockat honom med godis hade jag ju aldrig fått veta hur han eventuellt skulle ha betett sig lös, så ha lite is i magen å vänta ut din hund så att du sedan kan belöna något som hunden faktiskt gjorde jäkligt bra!


Förutom att han skvallrade på rådjur igår hann vi med att han fick vara lös å skvallra på joggare, å en annan hund. Men jag höll mig nära honom så att jag kunde ta tag i halsbandet om det skulle behövas, jag vill ju inte utsätta andra för ett ovälkommet besök i onödan =) Idag gick jag med honom lös på lite stigar och det var en man ute å plockade blommor, Zixten var knappt intresserad av honom! Jag tycker det är så roligt att se våra framsteg. 


Men (typiskt att det alltid ska finnas dessa "men") vi har också fått oss en knäpp på näsan. På kursen igår så gjorde vi en övning där hundarna skulle sitta kvar på rad medan vi ägare kopplade loss och gick 10 meter bort. Själva momentet gick jättebra, han satt kvar så fint men sedan när momentet var slut å jag skulle belöna honom med att kasta iväg min vante så stack han å tog en annan hunds leksak å lattjade med den. Det har hänt oss 2 ggr nu att han stuckit när momentet varit slut, så jag har ju en sak att öva på här + att det var en störning med att andra hundars leksaker låg ute på plan. Något att öva på kanske?! =)

2 kommentarer:

  1. Det är så roligt att läsa om dig och Zixten och att träningen ger resultat. Intressant att han skvallrar till dig om man bara väntar och ger honom möjlighet till det.

    Kram och puss till er, fina hundfamiljen!

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Glömde visst att skriva avsändare på ovanstående kommentar.

    Kram mamma

    SvaraRadera