torsdag 15 mars 2012

Mjuka metoder = moderna metoder

Just benämningen moderna metoder läste jag i tidningen svensk
polis och jag älskar denna benämning! För jag vill få bort den
mesiga klangen som folk förknippar med
mjuka metoder, jag  tycker att moderna
metoder klingar så mkt bättre!

Ibland möter jag människor som nedvärderar positiv
förstärkning, deras argument är att de tycker att hunden ska
göra som de säger ändå utan att de ska behöva muta hunden
med godis. Och om deras hundar lyder dem så beror det på att
hundarna försöker undvika att bli bestraffade, hundar jobbar inte för en klapp! (Det kan finnas något
undantag men det undataget bekräftar snarare regeln.) En hund som däremot lyder en person
som tränar med positiv förstärkning lyder för att husse/matte
ger dem en kanonbelöning! Det finns endast de här två sätten att träna på, vilket träningssätt
väljer du, de gamla omoderna metoderna eller de nya moderna? För mig är valet
enkelt =) Och jag blev väldigt glad när jag såg att poliserna har kommit på ett bättre
begrepp för träning med belöningar. Kanske kan även de där "hårda" människorna förstå sig
på att mjuka metoder är bättre för hunden och mkt roligare för dej! Såvida du inte vill ha en
passiv hund då... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar