fredag 2 mars 2012

Kurstillfälle 2 i Munkedal

Pedagogiskt av mig att lägga ut en bild på en ryggsäck va? ;)
* Ryggsäcken
* Sitt kvar samt sitta kvar i liten grupp
* Inkallning
* Gå fint vid sidan, förträning till fot

Detta övade vi på i måndags =) Jag försöker minnas om vi gjorde något mer men jag kommer inte på något just nu iaf. Ryggsäcken är svår för Zixten då han verkar tycka att det är lite obehaligt när man nästan sätter sig på honom, sedan hade  jag jeans på mig vilket försvårade min smidighet att sitta som ett V med benen hehe. Så det får bli mjukisbrallor nästa gång =) Om ni har samma problem som jag dvs att er hund inte vill sitta passiva när ni gör ryggsäcken så kan ni prova att lägga ut en godis en bit ifrån er (jag la på min vante tex) för då vill förhoppningsvis hunden ha godisen å sitter still för att sedan belönas med att få ta godisen. Visa hunden att passivitet leder till aktivitet (detta tips hämtade jag från Eva Bodfäldts bok kontaktkontraktet). Detta funkade för oss iallafall.

Det här med att sitta kvar gick desto bättre för oss! Han kunde sitta kvar trots att jag gick ifrån honom några meter och släppte kopplet. Han kunde även sitta kvar med två andra hundar bredvid sig, så jag är riktigt nöjd att vi fick öva på detta =) Det är lika bra att lära hundarna vid tidig ålder att både kunna sitta och ligga i grupp, om man har kommande tävlingsambitioner (bra för vardagslydnaden åxå givetvis.)

Inkallningen gick också bra, jag struntade i "hit"-kommandot och körde istället en vanlig vardagslydnadsinkallning med dragkamp och bus som belöning. Jag känner att det känns viktigt att den sitter först innan man kräver att hunden ska sitta fint vid sidan osv. Dessutom var det längesedan vi övade på inkallning enligt tävlingsstandard så jag kände att vi får fräscha upp detta moment hemma först.

Det ska bli super spännande att se Zixtens utveckling efter denna kurs och nu på söndag drar en till kurs igång så det blir intensivt för oss =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar