onsdag 29 februari 2012

Konsten att ta det lugnt med sin hund

Många hundar idag får för lite stimulans och är så att säga understimulerade men det finns ju även de hundar som är överstimulerade, så det gäller att hitta en bra balans för just sin hund, och detta är något som jag försöker tänka på i vår vardag.  


Min hund Zixten har haft en intensiv helg med många timmars utevistelse i skog tillsammans med sin kompis Freja, och på måndagen var vi på kurs i Munkedal (vilket med restid, rastning och träning, + väntan i bil tar uppemot 4 timmar). Så under gårdagen var han ganska trött vilket jag utnyttjade då vi tränade passivitet utomhus, att träna på detta är något man lätt glömmer av då man tänker att man ska hinna med att aktivera och motionera sin hund hela tiden men det är minst lika viktigt att lära hunden att koppla av i olika miljöer utan att den känner sig stressad. Så igår provade jag att passivitetsträna vid 3 olika tillfällen, och passivitet för mig är inte att jag sitter ner medan hunden går runt och luktar eller biter på pinnar utan passivitet för mig är när hunden vilar. Vid tillfälle 1 gick det inte alls bra, Zixten började gny och hade uppenbart tråkigt! Vid tillfälle 2 och 3 (som var några timmar senare) så var Zixten mycket tröttare när vi gick ut och det blev då lättare att träna eftersom han självmant ville lägga sig ned på diverse olämpliga ställen =) Men vi satt säkert 15 minuter på ett ställe, jag på en bänk och Zixten låg i gräset. Å det var helt underbart att kunna njuta av solen med en hund som låg stilla!


Idag har vi gått en långpromenad med kompisarna Budda och Baloo (och matte Cissi såklart) och då blir det en del naturlig passivitetsträning då vi stannar upp och pratar. Detta är kanonbra träning och minst lika mycket kvalitetstid som själva promenaden. 


Så glöm inte bort att bara ta det lugnt ibland, för det har vi glömt att göra utomhus vilket har lätt till att Zixten skäller/gnyr när han inte får jobba. Så nu måste jag ta mitt ansvar som hundägare (flockledare kan ni ju också kalla det för) och visa honom att man även kan ta det lugnt på andra ställen i soffan =)


//Annelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar