måndag 27 februari 2012

Belöningskorgen

 Vi människor tycks styras av vanor, och så även när vi tränar/aktiverar våra hundar. Ofta övar vi redan på det som hunden redan kan och ofta belönar vi hunden på samma sätt varje gång, möjligtvis varierar vi oss mellan godis/leksak. Vi människor är helt enkelt ganska förutsägbara och det verkar som om vår bästa vän hunden har förstått detta. Om vi kallar in en hund och alltid kopplar den (eller för det mesta kopplar den) så är ju inte hunden dummare än att den slutar att komma till oss för då blir den ju bara kopplad. Eller om vi är ute i skogen och hunden hittar en mycket intressant doftfläck å matte/husse ropar så kan ju hunden på förhand välja mellan att fortsätta att lukta på fläcken eller komma till matte/husse som alltid ger det där torra levergodiset, inte konstigt att så många hundar väljer att inte komma till oss.

Med detta i tanken funderade jag i helgen ut några olika sätt att belöna Zixten på när han kommer till mig när han är lös. Tanken är att öka hans motivation och förväntat, vad får jag för belöning denna gång? Och kommer jag ens att få en belöning?

* Mjukost på tub
* Korv/ost/kyskling
* Mjuka godisar såsom frolic
* Mjuka ben (som går fort att äta upp)
* Kex

* Han får jaga mig
* Vi springer tillsammans
* Dragkamp med något föremål
* Jag kastar en boll eller låter honom apportera
* Jag säger "braaa"
* Jag klappar om honom
*Jag slänger mig ner på backen och bjuder upp till lek
* Springa ifatt till godis/leksak som jag kastat iväg alt. lagt ut innan han kommer till mig
* Gräver ihop
* Knippsa grenar
* Göra ett trick eller lydnadsmoment.
* Han får en leksak av mig
* Han får friheten att springa och leka med en annan hund
* Han får tillåtelse att gå iväg och lukta

Som ni ser så finns det en mängd olika sätt att belöna på och kanske kommer du på fler? Det lustiga med mig är att trots att det finns många sätt att belöna på som inte inkluderar godis så belönar väldigt ofta med just godis, så jag behöver verkligen lära mig att variera belöningarna =) Så nästa gång vi ska ut i skogen och träna så tänker jag fylla min belöningskorg med mer än bara frolic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar