onsdag 7 mars 2012

Har du också problem med apporteringsmomentet?

Hej alla denna onsdag!

Jag vill så gärna ha tävlat i ettan innan året är slut men det finns en hel del kvar som jag ska lära Zixten innan vi är framme vid målet, och en av dessa saker är att han inte ska tugga på träapporten. Ni som har följt bloggen har säkert sett att jag tidigare har övat med en plastdummie och detta har varit kanon på så vis att han lärt sig att hålla fast ordentligt och sitta still. Men nu måste vi ju gå på träapporter med om vi ska hinna få ordning på detta =) Å då kom jag på en genial idé att ta ett annat träföremål som han inte tidigare tuggat på men som d ändå inte gör något om han skulle tugga sönder, å när jag å Zixtie städade idag hittade jag ett söndrigt skohorn som passade utmärkt för uppgiften!

Det finns lite olika sätt att gå tillväga om man vill få bort tuggande på apporter, jag har läst Sven Järverud tips men då dessa innebär att man ska hålla om hundens öra och ta ett hård grepp om hunden tuggar så tar jag avstånd från detta sätt. Inki Sjösten hade inte så utförliga tips att de hjälpte mig utan det är främst Canis bok Lydnadsträning i teori och praktik samt Med sikte på tian av Svartberg som jag använt mig av för att få igång mina tankar.

Så här har jag börjat träna för att lära honom att det inte lönar sig att tugga på apporten:

1, Lärt honom att släppa, hålla fast och gripa föremål.
2, När han har tuggat på träapporten (eller skohornet i vårt fall) så har han inte fått någon belöning utan jag har bara tagit den ur munnen på honom.
3, När han har hållit fast 1 sek utan att tugga har jag klickat och gett honom en godis.
4, Har sedan ökat tiden i små steg. Om han har tuggat har vi bara gjort om övningen.

Jag har honom framför mig när jag gör denna övning, och sedan är ju tanken att han ska sitta i utgångsposition. Jag tycker att detta funkade bra på Zixten, men det kan också bero på att han är en klickertränad hund så om detta inte funkar på just din hund så ge inte upp utan hitta istället en metod som passar er =)
Zixten i ett nötskal- ska alltid bära med sig något när han ska vila =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar