måndag 6 februari 2012

Zixten kan stå på en pall!

För ca 2 veckor sedan började jag kika runt på canis tv där de visar olika träningsmoment med hjälp av klickern och att få hunden i utgångsställning med hjälp av att träna bakdelskontroll var ett av de klipp jag fastnade för! Å det ser ju så skojigt ut med så jag var tvungen att köpa en pall på ikea (tror den kostade 49 eller 59 kronor) så att vi kunde prova detta hemma!
I början väntade jag ut Zixten för att se om han själv kunde komma på vad det var han skulle göra. Han provade med att puffa på den, lyfta den med munnen, kraffsa på den med tassen å så till slut tog en tass på å det blev det *klick*. Men jag fick hjälpa honom på traven med en godbit så att han skulle våga gå upp på den för det tyckte han var lite läskigt i början, men när han väl kom över denna osäkerhet och vågade stå på pallen så tyckte han att det var väldigt roligt! Så nu ska vi öva som de gör i videon här nedan och han har redan förstått på några minuter att det är bakdelen han ska flytta. Klickerträning är ju fantastiskt egentligen! Man får så fina och snabba resultat med hjälp av enbart positiv förstärkning, inget tjat/gnäll/bestraffande utan enbart en kul stund tillsammans!

Kan även meddela att han nu klarar av att öppna köksluckan på kommandot "öppna" och sedan även stänga den på kommandot "stäng" så nu är det dags att lägga till att han ska hämta något ifrån skåpet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar