måndag 13 februari 2012

Provade att göra vår egen canis-tv!


Det här med bakdelskontroll är inte helt lätt, men vi har iallafall påbörjat de steg som Canis förespråkar:

1) Att jag rör mig på motsatt sida Zixten och klickar för varje steg han tar med bakbenen.
2) Jag rör mig inte lika mycket utan låter hunden själv komma på att den ska flytta bakbenen.
3) Klicka när hunden träffar ditt ben.


Det är steg 3 vi inte riktigt fått till än och som ni kan se i videon så kommer vi till en punkt där han försöker lyfta på bakbenen för att prova om han ska upp med alla fyra tassarna på pallen. Tidigare har han även försökt buffa på mig med nosen och hoppat ned från pallen för att sedan hoppa upp igen. Från början när vi körde denna övning belönade jag oftast från vänster handen men nu har jag bytt till höger handen vilket bidragit till att han börjar komma lite närmare mitt ben, men vi har fortfarande inte kommit till den punkt där han klarar av att flytta sig ännu närmare mig den där allra sista biten men det kommer säkerligen =)

Det var inte helt lätt att filma kan jag säga! Jag hade ställt kameran så att Zixtens huvud inte kom med i bild så det blev några omtagningar kan jag säga, så Zixtens motivation hann sänkas en grad. Men jag ska försöka filma mer inomhus för det är otroligt nyttigt att se sig själv! När jag står mitt emot Zixten så ser jag inte båda hans baktassar vilket resulterade i att jag klickade när han lyfte på ena bakbenet för att försöka klättra upp på pallen.

Fram med filmkamerorna ni också! ;) *klick*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar