söndag 12 februari 2012

Att fokusera för mycket på hunden är inte heller bra

Den senaste veckan har varit lite speciell i mitt liv, det har varit många tankar som cirkulerat i mitt huvud och jag har känt att jag inte riktigt lever det liv jag vill till 100 %, för att göra en lång historia kort så behövde jag en förändring. Det känns som om en bubbla har spräckts och att jag nu kan se så klart på saker som jag inte kunnat se förut, bland annat så har jag och min sambo märkt att vi har en hund som gärna vill ha strålkastarljusen på sig och provar att göra olika saker för att vi ska titta på honom.

Igår så satt vi och pratade i soffan med varandra i kanske 15 minuter och då kom Zixten och började gny! Han var rastad och hade fått mat så vi visste att han inte hade någon sådan anledning till att gny, men han fortsatte och vi tittade inte på honom då vi inte ville ge honom uppmärksamhet för detta oönskade beteende. När det inte hjälpte att gny så hämtade han en pipleksak som han hoppade på så att den pep, sedan stannade han upp och kollade på oss för att se om vi tittade på honom, men vi var envisa och lät bli, så sedan gick han å la sig! Detta fick mig att inse att han är så van vid att ständigt vara i fokus för våra blickar att vi skapat något av ett bortskämt barn, såsom vi människor skulle beskriva det, men i hans värld så har han ju märkt att detta beteende har lönat sig så det är ju inte så konstigt att han fortsatt med detta. Nu gäller det att lära om - dvs lära honom att det inte lönar sig att gny eller skälla och att han inte får någon uppmärksamhet för detta utan det är när han ligger ner lugnt å fint som vi kommer och klappar honom. Så himla självklart egentligen när man tänker efter men man blir ju så förblindad när man levt i en bubbla ett tag.

Hundar lär sig saker oavsett om vi medvetet eller omedvetet lärt ut det till dem, och detta kanske kan ge oss en tankeställare när vi upptäcker att vår hund har något problembeteende. Jag tycker att man ska fundera på vad som jag människa sänder ut, hur jag agerar och vad jag belönar. Jag har förstärkt hans gnyande genom att titta på honom och prata med honom, inte så konstigt kanske att han börjat gny bland andra hundar inomhus! Så nu hoppas jag att jag inte skapar någon ny bubbla som gör att jag inte kan se klart, och om det skulle vara så att en bubbla åter bildas runt mig så hoppas jag att den snabbt kommer att spricka igen så att jag kan se saker på riktigt för det är först då jag kan göra en förändring =)

2 kommentarer:

  1. Man hinner tänka mycket när man får tid över av någon anledning... oftast leder dock detta analyserande till något gott som man kan förbättra för ett bättre liv eller hur =)

    SvaraRadera
  2. Ja nu vet jag ju iaf vad jag har att jobba med på denna punkt och varför vi har fått problem inomhus med andra. Å jag har känt mig lite förvånad över detta nya problem eftersom han tidigare har skött sig i brukshundsklubbens klubbstuga å liknande, men jag hoppas komma tillrätta med att han gnyr och skäller=)

    SvaraRadera