tisdag 14 februari 2012

Lektion 1 - i Munkedal!

Cattis och Freja

Att bara gå en allmänlydnadskurs är inte nog för oss anser jag utan det är lika bra att gå en till! För bland andra kursdeltagare och med nya instruktörer får till sig ännu mer kunskap och blir en bättre hundförare. Jag tycker att jag lär mig väldigt mycket på att observera hur andra jobbar med sina hundar och det är en fröjd att se ett gott samarbete medan det är lite frustrerande att se förare som inte ens försöker påkalla sin hunds uppmärksamhet. Om vi som förare inte erbjuder hunden en uppgift så kommer den hitta på små aktiviteter själv, som att försöka dra till en annan hund eller äta hästbajs eller gräva en grop i sanden. Sedan finns det ju vissa vovvar som äter hästbajs även fast föraren erbjuder en annan aktivitet ;) Som tur är så har Zixten aldrig varit en storbajsätare.
Att gå kurs hos en annan klubb rekommenderar jag, för kursuppläggen skiljer sig åt en hel del vilket gör att man kan få ut väldigt mycket av en grundkurs även om man gått en tidigare på annan klubb. Vi körde en platsliggning, och här var kraven väldigt individuella då vissa hundar hade svårt för själva liggandet i sig och fick ha sin ägare bredvid sig som stöttade dem med gos+godis, och andra hundar låg riktigt fint även om inte ägaren var precis intill. Bredvid Zixten låg Freja och längst ut på vår kant skulle en lite mindre vovve ligga men något hände och dessa vovvar började skälla på varandra, jag hade då precis lagt ned Zixten men han blev orolig och satte sig upp och tittade på mig. Först så tänkte jag att fasiken också! Typiskt att vi skulle hamna nära detta men sedan när det lugnade ned sig och Zixten återigen kunde lägga sig ned och känna sig trygg så tänkte jag att det var ju en vinst i sig! Det var en jättesvår störning för honom men han vi lyckades genomföra momentet ändå med mycket goda resultat!
När det är min hund som är den bråkiga så känns det ibland lite jobbigt men man måste ta nya tag och försöka se det som gick positivt under träningen, och mina tankar går till tjejen med denna hund som skällde och jag hoppas att de kan vara med på platsliggningen nästa gång för man behöver verkligen det för sitt självförtroende! Freja lugnade också ned sig och ni ser henne på filmen med där hon gör en superfin platsliggning med hakan i marken.







En annan övning vi gjorde var "ryggsäcken", den går ut på att man sätter sig ned på huk med sina ben som ett "v" så att hunden får plats att sitta där med ryggen mot dig så att du kan massera dens bröst. Denna passivitetsövning ska vi köra oftare och i olika miljöer så att Zixten kan komma ner lite i varv ibland. Vi gjorde också en övning där vi kände på halsbandet och det var inga problem så länge jag gjorde det men när Lennart kom fram så blev det svårare så detta behöver vi också öva mer på, kanske en förövning till tandvisningsmomentet? =)

Sedan gjorde vi en kontaktövning som heter "its your choiche" som jag demonstrerar i filmerna här nedan. Den första filmen visar steg 1 dvs jag håller upp handen och om han försöker ta maten så stängs handen, om han däremot "frågar" mig om han kan få den så får han den. Det finns ju gott om förbudsövningar man kan träna på som går ut på att om hunden försöker ta något utan lov så ska du säga "nej" och ta tag i hunden men denna övning är en ordlös övning så man slipper tjata på hunden vilket jag tycker är skönt att slippa vid inlärning. Film 2 visar hur jag successivt ökar tiden då Zixten ska titta på mig innan klicket kommer och därefter belöningen. Instruktören sa att man skulle belöna med motsatt hand vilket jag inte alltid gör i filmen, men jag tycker att det gick bra ändå ;) Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar