torsdag 16 februari 2012

Hämta-öl-träning!

OBS! De andra videorna i de tidigare inläggen funkar nu.

Var bara tvungen att meddela detta innan jag börjar med dagens inlägg =) Jag har verkligen kommit igång med att göra små mini-filmer på det vi tränar och det sporrar mig att inte bara strunta i det vi har påbörjat utan att verkligen lära klart det jag har tänkt att han ska göra. Jag har även gjort en 4-veckors planering över vad vi ska träna på och hur vi ska gå vidare steg för steg, så min träning är numera strukturerad och genomtänkt =)

Denna veckans planering är:
Att träna på det som vi påbörjat på kursen (och i vårt fall är det att passivitetsträna, öva på att annan person tar i hans halsband och kontaktövningar). Sedan ska vi fortsätta lära in utgångsställningen med pallen och repetera ställande under gång samt platsliggning, och dessa moment övar på denna vecka inomhus i lugn miljö.

Nästa veckas planering är:
Att kontrollera så att han kan "stanna" på kommando och vi ska öva i nya miljöer såsom i andra rum inomhus samt öva utomhus. Vi ska köra någon platsliggning i 2 minuter utan att han förflyttar sig eller gnäller (fast nu i skrivandets stund så ska jag istället satsa på att öva upp tiden på platsliggningen och ta bort mina hjälper). Öva på utgångsställningen utan pallen. 

Som ni ser så ökar svårighetsgraden i lagom takt och jag tycker att det är väldigt skönt att träna efter en relativt konkret mall. Något annat vi kör inemellan är hämta-öl-tricket! Himla kul med sådana här övningar tycker jag och extra roligt var det när vi fick visa upp vad vi övat på under dagen för Lennart.

Så här långt har vi kommit hittills:

Steg 1 - Lärde honom att stänga köksluckor.
Steg 2 - Lärde honom att öppna luckor med hjälp av en halsduk.
Steg 3 - Lärde honom att han skulle ge sin nalle till mig.
Steg 4- Stoppade in nallen i skåpet och länkade ihop momenten.
Steg 5- Jag varierade mitt avstånd till skåpet så att apporteringssträckan varierade till mig, men jag var fortfarande i samma rum.
Steg 6- Jag bytte föremål mot en boll.
Steg 7- Jag introducerade en burk cider och la den på golvet, när han tog den i munnen klickade jag.
Steg 8- Jag satte in cidern i skåpet och länkade ihop momenten.

Det är en del jobb bakom detta vilket kanske är svårt att se för den som inte tränar sådana här saker med sin hund, men det är många moment som hunden ska klara av så jag är riktigt stolt över att Zixten lär sig så fort! Nästa steg är att verkligen göra honom säker på övningen samt lägga till kommando, och sedan även att jag förflyttar mig till ett annat rum och kommenderar honom. Så än är vi inte färdiga även om vi har kommit en bra bit på väg ;)

Jag har haft en vecka då jag varit sjuk så det är därför jag har hunnit med sådana här saker =) Jag klickertränar honom då han ska äta, så ca 2 ggr per dag har det blivit nu. Jag ska försöka fortsätta med detta att använda hans måltider till klickerträning, åtminstone en gång per dag borde jag hinna med. Så fortsättning följer =)

1 kommentar: