onsdag 22 februari 2012

*Ny kontaktövning* och momentet apportering är påbörjat!

Ögonkontakt måste man ha om dörren ska öppnas
Efter att ha låtit Zixten vila från hans måltidsträningar (som jag nu kallar dem) har jag nu infört dem igen. Att ta en paus från träning är bra för oss då Zixten blir väldigt glad och taggad då vi återupptar träningen igen. 


Sesam öppna dig!
Denna veckans schema innebär att vi ska öva på ställande under gång i nya miljöer, öka platsliggningens tid utan hjälper samt öva mer på utgångsställningen (som går sisådär btw). Jag har gått för fort fram med pallövningen och får därför försöka backa ett steg så att han verkligen förstår att han ska förflytta sig trots att jag står stilla. 


Idag så hämtade Zixten en dummie och då kunde jag inte motstå att träna lite apportering med honom, men jag insåg ju ganska snart att han inte har lärt sig att hålla fast ordentligt så detta började vi öva på idag med en apport av plast, tidigare har jag använt en träapport men då han tuggat mkt på denna tänkte jag att vi börjar med ett annat mindre tuggvänligt föremål. Jag tycker att det gick riktigt bra! Jag gjorde så att jag satt på en pall med Zixten sittandes framför mig och så höll jag fram apporten och när han tog den och höll fast den så klickade jag och sedan förlängde vi tiden då han skulle hålla fast den innan klicket kom. Man kan även direkt börja med att hunden sitter i utgångsställning men jag föredrar att ha honom framför mig nu i början. 
Zixten har stor motivation att hämta saker till mig, men han har svårt för att hålla fast dem en längre tid och släpper dem gärna för tidigt, så därför måste vi öva mkt på detta dvs att han bara ska släppa på kommando. 
Jag ska försöka få till en liten film hur vi tränar detta så att ni ser hur jag gör, och framförallt får jag själv se hur jag gör och om jag har några olater för mig ;)



Labradorer tackar sällan nej till mat =)
Förutom att ha tänkt i lydnadsklass 1- banor så har jag även tänkt på kontaktövningar och idag kom jag på en ny övning. Den går ut på att jag sätter en skål med lite mat i ett rum och stänger dörren, och för att dörren ska öppnas så måste Zixten ta ögonkontakt med mig. Jag använder klickern även i denna övning men har man inte en klickertränad hund så går det ju lika bra att säga "braaa" eller något annat innan man öppnar dörren. 
Denna övning var lätt för Zixten så jag krävde att han skulle titta på mig i några sekunder och jag ska öka tiden gradvis. Har man dock en hund som inte är lika van vid att ta ögonkontakt så kanske man får prova med bara någon sekund innan den får sin belöning.


Att träna inomhus passar fint tycker jag när det är en sådan här regnig dag, hoppas att ni får gjort något roligt med era vovvar idag och ibland behöver det roliga inte ta så lång tid utan det kan räcka med någon liten övning som den här ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar