onsdag 22 februari 2012

Mannen som talar med hundar - Cesar Millan

Väldigt många frågar mig så här "du tittar väl på Cesar? du vet han som kan prata med hundar?"... Ofta är det personer som inte har hund eller så har de en sällskapshund. Mitt svar är att jag faktiskt tittar på detta program ibland och vissa saker är bra men det är många saker jag tar avstånd ifrån i hans träning. Jag hör ofta från dessa ovannämnda människor att han är fenomenal, fantastisk, att det räcker med att han säger "scchhh" så skärper sig hundarna. Jag blir lika irriterad varje gång folk är så blåögda och inte är det minsta källkritiska till det som de ser på tv:en. Men samtidigt kan jag förstå att folk tycker att Cesar är the one and only, för det verkar ju funka så bra! På bara några minuter så har ju Cesar fixat hundarna, eller? Nåja detta inlägg är inte tänkt att ställa argument för och emot Cesar utan jag vill bara klargöra fakta men innan jag börjar med det vill jag berätta om ett möte idag...
Jag träffade nämligen på en granne som sa en motsägelse full sak, han började med att prisa Cesar men sedan klagade han på att en annan av våra grannar är på tok för hård mot sin hund och rycker mycket i kopplet. Det komiska är att hon använder Cesars metoder! Så uppenbarligen var min granne förblindad av tv:en men när han såg dessa metoder användas live tyckte han att de var för hårda! Snacka om dubbelmoral!

Här kommer lite funderingar från min sida.


* Cesar använder sig i huvudsak av negativ förstärkning, det är hans träningsmetod. Rent praktiskt visar sig detta i koppelryckningar, han "biter" hunden om den inte ligger still då han lagt ned den, ger dem elchocker (dock väldigt sällan i programmen) och han trycker på hundens bak för att få den att sitta. Och varför funkar då hans metoder? För hunden sätter sig ju faktiskt ned och slutar dra i kopplet eller vad det nu kan vara för "problem", och anledningen till detta är att hunden undviker obehaget. Hunden gör inte som Cesar säger bara för att det är the dog whisperer, utan de gör som han säger för annars tillfogas de ett obehag och detta vill de undvika, så enkelt är det - ingen magi här inte! (Det motsatta träningssättet är positiv förstärkning, och detta träningssätt får man ingen information om i programmet. I programmet visas bara ett sätt att träna hund på, inga alternativ till såkallade mjuka metoder ges.) 

* Strypkoppel används alltid i hans program, är detta verkligen nödvändigt? Cesar säger ju att man som flockledare ska använda sin energi, vad behöver han då strypkopplet till? Jo till att korrigera med, dvs ge hunden ett obehag när människan anser att hunden gjort fel.

* "schhh"-ljudet som många har kopierat från Cesar är faktiskt hans personliga ljud och han har själv sagt i sitt program att alla bör hitta sitt eget ljud för han menar att vissa säger detta ljud för mjukt.

* I varje avsnitt står det att man ska konsultera en expert innan man använder metoderna, men hur många som använder Cesars metoder i Sverige har gjort det? Enligt min erfarenhet testar sig folk istället fram med det som de tror är Cesars metod kombinerat med något eget hemsnickrat och ofta har de inte en aning om hur detta påverkar hundarna rent psykiskt.

* Att sätta hunden i bur används i Cesars program vid ensamhetsträning och då hunden sedan lämnas ensam hemma. Cesar menar att det ska likna en grotta, men en grotta har ju alltid en utväg men det har inte en stängd bur. Att stänga in en hund i stängd bur är inte lagligt i Sverige dessutom (förutom vid speciella fall såsom bilåkning och vid utställning etc.)

* Cesar har sina egna hundar i en asfalterad inhägnad och cyklar/åker inlines med hundar på asfalt utan att hundarna har skor eller annat tasskydd. 

* Eldressyr (och stackel, har dock ej sett själv då han använt stackel) har använts i programmet. Eldressyren användes bland annat mot en hund som vaktade sin mat, här finns det många andra metoder att komma tillrätta med problemet men Cesar valde att ta till denna metod. Olagligt i Sverige.

* Cesar brukar kicka hunden i sidan, dvs ge en lätt spark med foten för att exempelvis hindra att hunden tittar på en annan hund.

* Cesar har ett vargtänk om hundar trots att dessa levt med oss i flera tusen år och visar upp tydliga beteendeskillnader från vargen. Jag läste att man forskat på vargar i fångeskap och jämfört med hundar, och forskarna idag menar att vargar i fångeskap inte beter sig likadant som fria vargar så mycket av den forskning vi tidigare haft har därför gett missvisande resultat när vi jämfört med hunden. Jämför dig själv med en apa så upptäcker du att ni har mkt gemensamt men många saker skiljer oss ändå åt.

Dessa saker som jag nu räknat upp är saker som jag själv inte förespråkar. Det som är bra med Cesar får jag ta i ett annat inlägg =) Jag hoppas iallafall att min analys kan ha öppnat ögonen för någon och jag skriver inte detta för att omvända människor utan jag skriver detta för att jag vill att man ska vara medveten om vad det är man gör mot sin hund. 

7 kommentarer:

  1. Hej Annelie! Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver och jag tycker att det är sorgligt att inte fler tv-tittare funderar på detta sättet.

    När jag gick valpkurs med Enzo så visade instruktören upp ett halsband som han smugglat med sig från USA. Halsbandet var av Cesars egna märke och utifrån (så som man ser det när det sitter på en hund) såg det ut precis som en vanlig kedja. På insidan däremot (alltså den sidan som var mot hundens hals), där var det små fiskekrokar typ. Dessa var ganska vassa och det var också möjligt att slipa dem ännu vassare om man ville. Jag behöver nog knappast nämna att detta halsband ej får säljas eller användas i Sverige... Jag tycker det är helt sjukt att sådana produkter överhuvudtaget tillverkas! Det kommer liksom alltid finnas svaga människor och finns då sådana här produkter att tillgå för dem så kommer det bli synd om hunden som inte på något sätt förtjänar att behandlas så illa. Jag tänker att eftersom hunden inte väljer sin husse/matte, utan det är människan som väljer sin hund - då får man väl fasiken ta hand om hunden på bästa möjliga sätt. Det är ju dessutom kul att ta hand om sin fyrbenta älskling :)

    Nu blev detta väldigt långt :P men egentligen ville jag bara säga att jag håller med dig angående Cesar och att jag gillar att läsa om alla roliga grejer du övar på med Zixten. Han har det bra han! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du gillar Zixtens små aktiviteter =) Jag hade ingen aning om att detta halsband tillfogade ännu mer smärta än ett vanligt stryp, känns ju riktigt hemskt att folk sätter på sina hundar detta!
      Jag tycker att man borde skämmas om man sätter på sin hund något sådant, för då är man lat som hundägare som inte orkar jobba med sin hund.
      Enzo verkar också ha ett riktigt bra hundliv med en snäll hundmamma =)

      Radera
  2. Håller med dig Annelie till stora delar om detta med ceasar men det som han är duktig på så är det att "läsa hund" o reagera innan hunden eskalerat/låst sig... Kan själv använda en "stöt i sidan" om min hund är helt okontaktbar på annat men är dock snabb att belöna kontakten riktligt... en nödlösning hos oss för att slippa en ökad reaktion från att bara stirra till att dra emot vid t.ex. möte...
    Har läst en del o även lärt mig av egna erfrenheter att man kan inte blanda belönings- o bestraffningsmetoder utan vissa problem... därför att den träning vi utför med belöna när hunden gör rätt o ignorera när hunden gör fel dvs belöning uteblir går tvärt emot den andra träningen där hunden straffas för fel beteende o ignoreras vid rätt dvs bestraffning uteblir...
    Hunden vet aldrig om den kommer till dig kommer du belöna eller bestraffa samma sak om du ignorerar ett beteende. gjorde jag nu rätt eller fel??
    Har använt fler av ceasars metoder men gått ifrån dem då de inte fungerat lika bra som "de positiva"...

    Däremot Ceasars tänk om energier o vad vi sänder ut med kroppsspråket är bra enligt mig (har 2 av hans böcker där det står mkt om detta) men du skulle ju ta hans positiva sidor i ett annat inlägg...

    SvaraRadera
  3. Jag har också börjat lära mig mer om de olika metoderna men tyvärr tror jag inte att alla är lika klarsynta som dej där Veronica utan jag tror att många blandar metoder och straff hej vilt, på hundens bekostnad. Men det är super intressant med hundträning och jag tror alltid att vi kan lära oss ännu mer.
    Självklart gör Cesar bra saker också, och jag har lärt mig av honom att inte spänna kopplet och sådana saker. Vi får ta en hundpratardag så hör jag gärna mer om den träningen du testas =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är hjärtligt välkomna förbi när tid finnes för er =) själv eller med hund...

      Pratar mer än gärna hundträning/tänk... själv har jag tyvärr pajjat mer än jag kommit framåt denna vintern så vi är på tillbaka på valpnivå o göra allt roligt igen... (gäller främst uppletandet o spårningen + en del vardagsgrejor som du redan hört om)

      Radera
  4. Cesar Millan är en djurplågare och vet inte alls hur man ska uppfostra sin hund.
    http://marbie.se/2012/10/01/cesar-millans-metoder-ar-forbjudna-i-sverige/

    http://marbie.se/2013/02/16/det-ar-verkligen-sahar-cesar-millan-gor/

    SvaraRadera
  5. Hej! Det verkar som att du har fått begreppet positivt och negativ förstärkning om bakfoten. Det har ingenting med belöning kontra bestraffning att göra, utan det kommer ifrån att addera något (positiv) och ta bort något (negativ). Så egentligen är ett ryck i kopplet positiv bestraffning, medan att ignorera en hund som hoppar är negativ förstärkning.

    SvaraRadera