torsdag 2 februari 2012

Klickerkursen avslutad och Zixten är trött =)

Jepp, nu har vi gått på 4 kurstillfällen i klickerns tecken och det har varit nya nyttiga erfarenheter. Att få vara inomhus med andra hundar är svårt för Zixten, det är tråkigt att sitta still och ha teori tycker han, mycket roligare är det att jobba! (Tänk om en annan också hade känt så! )

Under kursens gång så har hundarna fått öva på 3 individuella saker som vi idag visade upp för varandra. Jag blev så imponerad av att alla hundarna kunde jobba lösa trots att kompisarna satt i rummet och tittade på!

Freja bjöd på uppvisning av sitt "haka" trick, dvs att lägga ned hakan i backen när han ligger. Detta fixade hon galant! Andra trick var att snurra runt och att ha tassarna på en plastbricka.

Zixten visade upp "hälsa" på kommando, dvs buffa på mitt ben. Sedan hade vi "stanna" under gång vilket gick riktigt bra, ska nu prova detta ännu mer utomhus när vi går lite längre sträckor. Sist så fick han dra i en trasa och öppna ett skåp, det var riktigt skoj att se hur han arbetade och frågade mig vad han skulle göra (men jag var tyst som en mus så han lyckades luska ut att det han skulle göra var att dra ännu hårdare i trasan).

Det är väldigt roligt att se andra jobba med sina hundar och hundarna verkade uppskatta detta! Att gå på kurs inspirerar och sporrar mig att aktivera min hund, önskar att ännu fler vovvar fick denna möjlighet =)

2 kommentarer:

  1. Ja, små steg är bra för ofta är det bara att börja som egentligen är det jobbiga. Tio minuters cykling blir snabbt 15 osv :D

    Har ni det också galet kallt? Idag hade jag termobyxor men tyckte ändå att det var kyligt-inte kul. Längtar tills det här släpper och man är mer bekväm med att vara ute. Då ska jag ta med Lucy i selen. igår öppnade jag altandörren så hon kunde kika ut,,,,,men sen smet hon iväg längs huset och kom inte förrän jag ropade. Busekise :D Men det är ju ändå en katt så jag förstår att hon är nyfiken.

    Ha en fin fredag syster!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vad trött man kan vara, det kan bli mycket för en liten (stor) labbe när man varit på hundträning. Det ser så skönt ut när Zixten ligger och trynar på kuddarna.

    Idag är det jättekallt, 15 minus är det visst, hm....

    Intersport har rea på sina skidkläder, men du har kanske redan hittat något, i annat fall kanske de termobyxor som finns här hemma kan passa dig.

    Kram mamma

    SvaraRadera