fredag 13 januari 2012

Viltspårskurs till våren i Färgelanda!

Nu har jag velat länge nog fram och tillbaka om vi ska köra bruksspår eller viltspår - och nu har jag äntligen bestämt mig! Det får bli viltspår och nu har jag bokat in oss på en viltspårskurs som kommer att dra igång i mars/april beroende på väder, ska bli så himla roligt!!! Vi kommer att gå hos Sylvia (http://www.sylviashundofritid.se/) så det blir en helt ny instruktör för oss vilket jag tycker är super, för vi lär oss något nytt av varje instruktör vi träffar och jag hoppas att vi kommer att lära oss något nytt även denna gång.

Labväst kör även de viltspårskurser på Orust, som jag tidigare anmälde mig till i juni och jag fick en plats men då denna kurs bara var på två tillfällen (å jag hade min opponering på ett av dessa tillfällen) så blev det ingen viltspårskurs då. Sedan tyckte jag att två tillfällen var lite lite för oss, jag vill gärna träffas flera gånger så att man kan fråga instruktören allteftersom man lägger nya å svårare spår. Jag tror att den kursen som vi nu ska gå i Färgelanda är på 6 kurstillfällen, varav ett av tillfällena är teori så därför valde jag att gå hos Sylvia istället. Men labväst håller en fortsättningskurs i viltspår mot öppen klass, å detta kanske vore något för oss till hösten om jag nu inte väljer att gå fortsättningskursen i viltspår hos Sylvia. Känns bra med så många valmöjligheter ;)

Min förhoppning är att kunna gå anlagsprovet i slutet av våren eller sommaren alternativt i början av hösten (lika bra att jag säger innan detta året är slut hehe.) Jag har förberett mig lite med denna bok av Kristian Carlsson, tycker han skriver enkelt å begripligt å dessutom kör han med mjuka metoder vilket jag gillar. Sedan har jag köpt lite blod å en klöv av en tjej från brukshundklubben så nu kan jag öva på att lägga spår även hemmavid =)

Ser så mkt fram emot våren och vårens kurser, å framförallt långa kvällspromenader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar