söndag 15 januari 2012

PLATSLIGGNING HEMMAVID SAMT MED NYA OKÄNDA HUNDAR!

Extern belöning framför
 I måndags var vi i Munkedals ridhus och provade på en platsliggning med andra vovvar som var säkra i detta moment. Det var skoj att få prova med helt nya hundar som han inte träffat innan =) Jag stod dock bara någon meter framför honom så att jag kunde gå fram och belöna honom (å jag ville ju inte att han skulle få för sig att busa med grannvovven heller hihi). Jag trodde att platsliggningen skulle vara i 2 minuter men det var en platsliggning på 4 min!!! Mitt hjärta dunkade som bara den och det kändes som att minuterna gick väldigt låååångsamt. Zixten satte sig upp en gång efter ca 2 minuter men jag sa ”ligg” å han lade sig ned igen och efter 4 minuter kunde jag stå vid hans vänstra sida och invänta en kvinna som sa att vi kunde sätta upp hundarna.
Trots att det inte var en 100 % perfekt platsliggning är jag ändå så jäkla glad att vi vågade prova! Å att han ändå skötte sig bra med tanke på att detta var första gången vi körde så här seriöst. Jag tror att det är väldigt viktigt att försöka suga åt sig det som gick bra under träningen och inte fokusera för mycket på det som gick mindre bra utan istället se det som en utmaning att prestera ännu bättre nästa gång! Vi får en ny chans den 30:e januari och jag hoppas då kunna ställa mig lite längre ifrån honom och eventuellt låta honom ligga emellan 2 hundar (han låg längst ut denna gång). Man får öka svårighetsgraderna allteftersom vi tar ett kliv framåt, sätta upp nya mål och glädjas åt framgångarna. Får vi ett bakslag får jag backa i träningen, det är inte mer med det. Ska försöka intala mig att ha detta tankesätt =)
För tänk om man hade varit med i idol å fått jätte mkt kritik ena veckan å bara går å maler å maler negativa tankar, då blir det nog ganska svårt att ta sig upp mot toppen, men om man istället tänker att man fanimej ska ta revansch så får man betydligt mer energi! 
Jag har börjat ta tiden alltmer när jag övar på platsliggningen hemma, och en halv minut utan att jag belönar är inga problem. Jag körde även en minut igår efter att först ha kört en halv minut. Så här kan ett träningspass för oss se ut inomhus:
1, Jag lägger ner honom med kommandot ”ligg”.
2, Går en liten bit ifrån honom efter att jag sagt ”stanna kvar”.
3, Jag står vänd mot honom utan att stirra på honom å tar tiden. 
4, När en halv minut har gått tittar jag på honom, om han tittar på mig klickar jag och ger honom en korvbit. Sedan går jag ifrån honom igen och kör ytterligare en halv minut/ en minut innan jag belönar. (Idag har vi faktiskt kommit upp i 2 minuter så det går riktigt bra, men jag kommer ändå att köra kortare stunder med.) 
5, Efter ca 2 minuter ställer jag mig vid hans vänstra sida. Om han tittar på mig utan att resa sig upp klickar jag och ger honom en godis. Sedan kan jag antingen gå å ställa mig framför honom en stund å belöna när han tittar eller säga ”sitt”.

Efter 2 minuters platsliggning är han värd en korvbit!

Jag vill inte att han automatiskt sätter sig upp när jag ställer mig vid hans vänstra sida utan jag vill ju att han ska göra det på mitt kommando så därför belönar jag honom för att han ligger kvar, å jag går även ifrån honom igen så att han verkligen lär sig att ”ligga ännu hårdare” (kan tänka mig att Fredrik Steen skulle ge en sådan förklaring ;) ).
Idag la jag ut en extern belöning framför honom som ni kan se på bilderna, bakom fungerar inte då han gärna reser sig.
Nu blev det ett väldigt långt inlägg idag, bra för den lässugne å för er som inte klarar av långa texter får kika på bilderna istället ;)

Kan man få mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar