söndag 8 januari 2012

Vardagslydnad, 4 tillfällen!

Under november månad har brukshundsklubben inga hundkurser så vi passade på att gå kurs hos en privat hundtränare. Det var 2 nya hundar där samt nya träningsplatser så det blev ju lite nytt för oss ändå. Det är med nya hundar och på nya platser som jag kan märka att vi behöver träna mer lydnad, aldrig blir man fullärd ;)

Antal tillfällen: 4 stycken.
Kostnad: 100 kr/ gång. 
Instruktör: Susanne Staiger Hansson

Det jag tycker är så bra med Susannes kurser är att hon tydligt går ut med att hon kör inlärning med positiv förstärkning. Susanne ville gärna att jag skulle ta av stryphalsbandet från Zixten å första tillfället vågade jag inte det för att han var så busig å det är svårt att hålla i honom men sedan bytte jag tillbaks till ett vanligt halsband igen och kan nu träna med honom bland andra hundar i detta åxå =) Nu är det säkert 2- 3 månader sedan jag använde stryplänk å det känns himla gött att ha hittat ett sätt att slippa ha det å istället jobba på kontakten mellan oss! Men ibland är det jobbigt att hålla i å man får ont i armarna men detta händer bara om vi är aktivt med någon annan hund så på våra "egna" promenader är det inga problem.

2 kommentarer:

  1. Och där träffade vi varann! Sicken tur! ;)

    SvaraRadera
  2. hej!!

    fick en bok i julklapp om 100% positiv vardagslydnad... i den finns massor av tips hur man ska träna olika delar ur vardagens problem...

    Ännu inte hunnit mer än bläddra igenom den o skumma lite... mer tipsar om den för jag gillar det jag läser...

    SvaraRadera