fredag 20 januari 2012

* Positiva tankar *

Å så var det fredag igen, å på fredagar brukar man ju vara lite extra glad av någon mystisk anledning ;) Så idag bestämde jag mig för att tänka mycket mer på det som går bra i hundträningen, för hundträning ska vara roligt. Så jag börjar med att berätta några bra saker som Zixten gjort idag:

* Han satt kvar medan jag gömde en vante å en klicker i skogen (jag hade inget annat till hands så man tager vad man haver) å inväntade signal från mig för att söka efter dem. Inget tjuvstartande idag inte =)

* Vi körde en platsliggning på ett nytt ställe idag, jag band honom som på bilden intill och la ut en extern belöning framför honom (belöningen var en bit pannkaka) och sedan gick jag ca 6 meter bort och lät honom ligga i 30 sek. En starkt trafikerad bilväg å gångtrafikanter fick fungera som störning å Zixten klarade ändå platsliggningen galant, så han var verkligen värd lite pannkaka efter momentet avslutades. 

*Han har knappt dragit något alls i kopplet idag utan gått väldigt fint bredvid mig. Vi har övat mkt kontakt och när han gått fint i några minuter så har jag belönat honom genom att säga varsågod och pekat mot gräset.

*Vi har även varit i närheten av andra (okända) hundar som han knappt brytt sig om.

* När jag kom hem efter att ha handlat idag så var jag noga med att inte ge honom någon uppmärksamhet när han blev ivrig, så han har inte hoppat på mig!

* Han var med mig i soprummet idag å jag råkade tappa en glödlampa som gick i tusen bitar. Då jag var rädd för att han skulle trampa i glasbitarna så sa jag väldigt bestämt "sitt" och "stanna kvar". Detta funkade hur fint som helst även i en sådan här lite stressigare situation (för Zixten reagerar lätt på när man blir stressad) men han satt kvar ända tills jag gav honom ett annat kommando!

Som ni ser så kommer jag på massor av positiva saker som har hänt idag om jag bara tänker till, å det känns jäkligt bra att se att de finns - man blir en stolt matte! Kanske kommer du själv på några saker som din vovve har gjort som varit bra idag eller för er som inte har hund så kanske ni själva gjort något alldeles extra bra =)

Jag tänkte att han skulle ställa sig på hästen med frambenen, å jag började sakta fundera hur jag skulle göra om han nu bara skulle ta upp en tass på hästen...

Men han hoppade upp på den istället å balanserade! Självklart fick han ett *klick* å godis för det;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar