torsdag 19 januari 2012

Klickerskurs grund, lekt. nr 2

Igår var vi på lektionstillfälle 2 på klickerkursen hos Susanne. Denna gång övade jag på ställande under gång och jag provade även att vänta lite med klicket i några sekunder så att han fick stå lite längre. Jag provade även på att låta honom nosa/buffa på min utsträckta hand å på mitt lår, jag vill nämligen lära honom hur han ska hälsa utan att hoppa upp på personen. De andra på kursen övade på sina grejer som dom ville lära sina vovvar. Jag tycker att det är rätt bra så här på en grundkurs att man får träna på individuella grejer, men längre fram kanske det blir mer trick å liknande =) 

Zixten skäller en hel del i början av lektionen å jag har nu kommit på varför. Han är inte van vid att börja med passivitet utan han har tidigare alltid fått jobba först å sedan vara passiv, detta får jag kanske tänka på tills nästa gång å Cattis gav mig ett tips att jag kan prova att köra några övningar med honom innan vi går in och har teori, värt att testa till nästa gång =) Ett annat alternativ hade varit om vi går och möter Freja så att vi har gått en liten promenad tillsammans, då brukar hans upphetsning dämpas. 

När man träffar Zixten i sådana situationer då han är väldigt otålig har man nog svårt att tänka sig att han är en ganska slö vovve hemmavid. Speciellt tidigt på morgnarna då han knappt vill gå ut ;) Jag tror att många hundägare lever med en verklighetsbild att de har ganska duktiga vovvar, tills de träffar andra vovvar i olika sammanhang för det är ofta då saker kommer upp till ytan å man märker att man har mer kvar att öva på. Passivitet bland andra hundar inomhus är något jag har upptäckt att vi behöver öva på =)

För att avsluta med positiva tankar så måste jag säga att han var väldigt samarbetsvillig med mig igår när vi jobbade, å han är även duktig å jobbar även om vi har någon åskådare. Så detta är ett stort plus, speciellt om vi skulle prova på att tävla någon gång ;)


Klickers kan se ut på många olika sätt

Det är väl underbart när vovven hoppar upp blöt i sängen, eller? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar