tisdag 31 januari 2012

Mer inomhusträning och nya belöningar!

Nu har jag varit riktigt slarvig med att uppdatera vad vi pysslat med de senaste dagarna! Ni får ursäkta för detta =)

I lördags gick vi en förmiddagspromenad här på Skogslyckan tillsammans med Freja å vovvarna fick nosa nästan precis hur mycket de ville, så vi mattar kunde tjöta hur mkt vi ville! Å vi fick oväntat besök under promenaden av en liten skällande vovve som sprang ifrån sin tanta. Tanten vågade inte komma fram utan sa att hennes hund var rädd för våra stora vovvar (vilket vi hade lite delade åsikter om) men incidenten gick bra iallafall. Jag måste säga att jag tycker att det är lite märkligt med människor som är rädda för stora hundar och som skaffar sig en liten hund, för dessa människor verkar bara inrikta sig på utsidan och ser inte att det kan bo en stor rottweiler i deras lilla söta Ludde eller Maja (eller vad man nu döper en liten vovve till). Å tro nu inte att jag inte gillar små hundar för det gör jag, skulle själv kunna tänka mig att ha en knähund, men ibland kan jag bli irriterad på att vissa ägare till små hundar kommer undan med så mkt medan vi med stora vovvar får utskällningar för minsta lilla. 

Nä slut på negativa tankar, jag har ju bestämt mig för att tänka mer positivt! Igår var vi på hundträning i Munkedals ridhus igen å jag var med på en platsliggning å denna gång vågade jag släppa kopplet och gå någon meter bort från det. Alla små framsteg = bra framsteg =) Zixten reste sig inte heller upp denna gång (trots att en annan vovve gnydde och tåget körde förbi så att det vibrerade i marken). Så jag va riktigt nöjd! 

Idag har Zixten varit väääldigt naanig (naanig=sömnig) men vi har hunnit med en promenad på 1 timme å sedan en promenad på 1 timme och 30 minuter å nu ska husse ta med honom ut på en kort toarunda. På den längre promenaden släppte jag honom lös och vi sprang och letade efter grenar som han kunde knipsa, detta tycker Zixten väldigt mkt om å han skulle nog kunna tjänstgöra som trädgårdsmästare =) Så detta har blivit ett nytt sätt för mig att belöna honom på! Dessutom så har jag märkt att han verkar gilla när jag springer / skuttar fram, så detta kanske man också kan se som en belöning att göra tillsammans. Zixten gillar när jag är lite oförutsedd, när han liksom inte riktigt vet vad jag ska hitta på. Så jag måste pränta in i mitt huvud att våga vara barnslig och släppa loss!  (å dessa ord får bli de avslutande visdomsorden för idag, sov gott allesammans!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar