torsdag 26 januari 2012

Klickerkurs lektion nr 3!

Igår var det klickerkurs igen, å det kändes väldigt bra igår för det känns som om vi har kommit vidare med några moment och jag har förstått att vi inte bara kan stå och stampa på ruta ett hela tiden, utan nu kliver vi till ruta två istället! Låter detta luddigt? Låt mig få förklara =)

Vi har övat lite grann på att han ska stanna under gång (frivilligt) och jag  har klickat när han gjort det, men nu har jag börjat lägga till ordet å igår provade jag att ge honom det som ett kommando å det funka! Så nu kommer jag att köra några repetitioner där han stannar och jag samtidigt säger "stanna" för att sedan kolla om han kan stanna på kommando =) Susanne har lärt mig att man alltid ska backa ett steg å repetera innan man lär in något nytt på momentet.

Vi har även börjat öva på hur han ska hälsa dvs ta nosen lätt på låret och igår la jag till kommandot "hälsa" och det funkade på mig iaf =) Nästa steg är att lära honom att utföra det på andra människor. Jag har även tänkt prova att ha låret som en frystarget så att han klarar av att stå still i den positionen när någon klappar honom lite lätt på huvudet, men det är flera steg fram å här stressar vi inte =)
Susanne bad oss att öva på något som inte var lydnadsinriktat, och jag lät honom dra i en scarf för sedan är tanken att han ska kunna öppna ett skåp (och eventuellt därefter hämta någon sak därinne, stänga skåpet och komma med saken till mig). Jag har övat vidare på detta hemma under förmiddagen och knutit fast Lennarts halsduk på skåpsluckan, han förståt att han ska dra i den men mitt nästa steg är att bara belöna när han gör ett ordentligt ryck så att luckan åker upp. Jag har även använt mig av "jackpot" belöning idag (ett smarrig godisstång) och en sådan får han bara när han lyckats öppna skåpet. Han blev väääldigt taggad när jag tog fram denna godisstång så jag kan ju bara konstatera att Zixten likes jackpot-belöningar ;) 

Förutom att det var framsteg igår med klickerövningarna så skällde Zixten mycket mindre på Freja igår, jag hade tagit med mig ett ben som han sysselsatte sig med en stund och det verkade hjälpa! Ett annat framsteg är att Zixten dricker ur sin vattenskål på kursen, det vill han vanligtvis inte göra någon annanstans än hemma (alternativt hos mormor och morfar) så det är åxå superbra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar