tisdag 10 januari 2012

En lite knepig annons som jag hittade!

"Söker en hane till min schabradortik, hon skall inte löpa förrän i slutet på juli början på augusti, men vill vara ute i god tid. Behöver inte vara en registrerad hane, men vill att han är renrasig, vill inte ha för många raser på valparna. Söker gärna någon som har en vit schäferhane eller gul labrador. men färgen är inte det viktigaste."

Jag letade efter annonser där de sökte labradorhanar för parning då jag är intresserad av hur stort intresse det finns. När jag skaffade Zixten tänkte jag att det är klart att vi ska ta en kull på honom, men jag har börjat tänka om lite där och ser inte det som helt nödvändigt även om det vore kul såklart! Så det var alltså min nyfikenhet som hittade denna annons och jag tycker att den är lite märklig. En oregistrerad hane är ju inte renrasig? Sedan tyckte jag också att det kändes som om personen ville ha ljusa valpar, men en gul labrador kan ju få svarta ungar, borde inte en såkallad uppfödare veta sånt? Även om den föder upp blandrasvalpar? Svaret är ju uppenbarligen nej, man kan para vad som helst när man har blandrashundar och det tycker jag att man som blandrasköpare ska vara medveten om. Jag säger inte att det är något fel på blandrashundar för jag tycker själv om flera blandisar, men jag tycker inte att man ska låta sig luras av okunniga amatöruppfödare. Vill man köpa en blandrashund så räkna med att du inte vet vad du får till 100 % även om uppfödaren skulle säga att ena föräldern är renrasig eller att du fått en renrasig hund men att den bara inte är registrerad. Just think about it, för jag har själv varit nära att köpa en helt annan hund än Zixtie (men det är en annan historia ;) .)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar