lördag 10 december 2011

Vad innebär det att slå/aga en hund? Vart går gränsen?

Lucka nr 9 - en isbjörn!
I veckan åkte våra kära vänner till en ny hundinstruktör för att gå på ett kurstillfälle, jättekul tänkte jag (eftersom jag också hade planer på att åka till denna instruktör) men det visade sig att denna instruktör hade lite andra träningsmetoder än vad vi var vana vid.

Och nu har jag börjat undra vad det innebär rent konkret att aga en hund, är det att ge den en örfil / ett nyp i baken eller att ta en kedja och slå till hunden med? Vart går din gräns? Är det okej att slänga en boll på din hund om den inte lyssnar eller ta den hårt i nackskinnet? Eller sätta på ett stryphalsband och dra i det? Enligt lag får vi inte aga vår hund och brukshundsklubben har skriftligen skrivit i sina regler att man inte får aga sin hund på tävling för då kan man bli avstängd från tävlingen, men var innebär det att aga? Är det mer befogat att bestraffa en rottis med ett ryck i kopplet än en dvärgpudel? Den senaste veckan har jag tänkt många sådana här tankar och även funderat på hur jag själv har bestraffat min hund. Jag har exempelvis två struphalsband hemma och detta leder ju till ett obehag, jag har tagit tag i hans kind en gång vilket kan ses som obehag även om inte Zixten verkade bry sig, jag har knäppt till han på nosen med en tandborste en gång - är detta ok? Och spelar det någon roll vilken situation som orskade mitt beteende?

Jag kan säga att jag är FÖR positiv förstärkning när man tränar hundar. Jag tycker inte att det på något vis är acceptabelt att ge hunden ett obehag när man ska lära den saker som exempelvis sitta vid din vänstra sida eller hämta tidningen åt dig. Men om man istället vänder sig till vardagslydnaden och hunden exempelvis får syn på en katt som är på väg att springa över en trafikerad bilväg - ja då kan jag tycka att det är värt att rycka i kopplet så att hunden inte blir påkörd. Eller om en hund börjar naffsa så tycker jag att det är okej att höja rösten ordentligt och eventuellt ge den ett "bett" med handen i sidan. Sedan kan det ju behövas olika mycket reaktion för dig beroende på vilken hund du har, jag som har en labbe behöver sällan ta i sådär jätte mycket. Om Zixten bråkar och jag säger med hög mörk röst "hörru" så stannar han upp och tittar på mig å då har jag ju min chans att få honom till att göra något bra så att jag kan berömma honom sedan.

Kalla mig gärna en mjukis men jag värnar om min och Zixtens relation. Jag är mycket försiktig med att handgripligen bestraffa honom, men däremot har jag börjat ta en bestämderoll allt mer och visa att jag menar allvar i det jag säger dvs jag försöker tänka på att fullfölja ett kommando mycket mer än vad jag gjorde när han var liten.

Puhh nu orkar jag inte skriva mer om detta men jag tycker ändå att det är viktigt att belysa sådana här saker så att vi faktiskt tänker efter vad det är vi gör. Kanske är det du som är en dålig lärare om din hund inte vill lyssna på dig? Du skulle väl inte heller vilja lyssna på en göööörtråkig lärare som aldrig berömde dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar