måndag 5 december 2011

Utveckling av platsliggningen :D

 På förmiddagen idag passade vi på att åka upp till min mamma och tog med henne ut på en promenad i skogen medan solen sken. Kallt var det, men vem bryr sig om det när solen är framme? =) Zixten har inte ont av att det blir kallare så han skuttade runt i skogen (lös idag med) och vi fick därmed övat lite inkallning. Det är så skönt när man börjar lita på sin hund att den inte sticker utan faktiskt håller sig vid en! Jag är ovan vid detta då jag passat tidigare hundar som stuckit iväg så fort de fått chansen, men Zixten verkar trivas bra med att ha uppsikt över flocken :D



Skön stajl!

Igår kväll efter att jag och Cattis hade jobbat klart våra helgpass så träffades vi å hade adventsfika hemma hos Cattis, å då pratade vi om att man borde upprätta en träningsdagbok. Tidigare har jag skrivit dagbok om Zixten i största allmänhet men med en träningsdagbok kan man rikta in sig mer specifikt på just träningen, så detta har jag pysslat med lite idag dvs konstruerat en egen träningsdagbok.
Lucka nr 4
Jag skrev ner saker som tid, datum, plats, väder, övrigt (som exemeplvis kan vara störningar), vad vi tränade på, hur det gick och vad jag ska tänka på tills nästa gång. Jag har redan börjat fylla i och utvärdera vad vi tränar idag, dvs platsliggning. Jag provade att träna på ett nytt ställe idag där det gick förbi en hel del hundar, varav en skällde jätte mycket, men Zixten låg fanimej kvar! (ursäkta att jag svär men jag blir så glaaaad när jag ser att han utvecklas i helt rätt riktning!) Istället för att sätta sig upp och "glömma" att han har kommandot "ligg" så skvallrade han till mig att han såg en annan hund å då fick han såklart godis! Det är så underbart när träningen går bra å vi passade på att sluta när det gick som bäst! Imorgon kör vi lite igen, för nu har vi tagit det lugnt i en vecka minst.

Lucka nr 5, en godbit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar