söndag 20 november 2011

Utveckling av promenad med annan hund =)


Idag har det varit en riktigt bra dag för jag har sett en stor utveckling av Zixtens promenadförmåga med en annan hund! Han kunde gå lugnt och fint bredvid Freja och de kunde till och med lukta på samma fläck utan att försöka leka med varandra, och vi ägare kunde prata med varandra (vilket är en lyx för oss). Jag har börjat lägga hans koppel ett varv runt honom så att kopplet blir kortare, detta har hjälpt oss jätte mkt. Jag har ett sådant där jätte kort koppel men det är lite bökigt att ta av och på ett sådant koppel under promenaderna så detta sätt att ändra kopplets storlek är jättebra. 
Vi mötte massor med folk som gick med barn och hundar på tipspromenad, så det blev lite extra kontaktträning på vägen + att jag körde några inkallningar. En gång så stack han till Freja vilket var mindre bra men det var jag som inte tänkte smart nog att vänta med att släppa honom tills jag hade hans uppmärksamhet, Freja och Cattis lekte med varandra sekunderna innan och Zixten var väldigt sugen på att vara med =) Jag gjorde iaf om inkallningen när Freja körde en lugnare aktivitet och då lyckades vi (för jag ville avsluta med ett lyckat resultat innan vi gick vidare). 
Trots att denna promenad på asfalt gick bra så har vi problem när vi kommer ut på stigar/mindre skogsvägar. Kanske något att öva på i framtiden för oss =)

Vi gick sedan in med hundarna och hade Freja en stund på balkongen och Zixten i hallen. Jag satte upp ett kompostgaller så att Zixten inte skulle kunna smita ut till oss i vardagsrummet. Efter en stund fick Freja ligga i vardagsrummet och hundarna var superduktiga, de skällde inte eller gnydde. Freja gnydde bara när hon såg en leksak under soffan men det är ju förståeligt att hon ville ha fram den ;) Det kanske inte låter så otroligt i era öron att hundarna kunde vara så här lugna men för oss var det otroligt för sist gång skällde Zixten och kunde inte alls slappna av när de var i samma rum. Nu tänker vi skynda långsamt och ha dem på lite avstånd från varandra till en början så att det blir ett lyckat resultat =)

Efter att Freja hade åkt gick Zixten runt i lägenheten och samlade in sina leksaker, djävulssvansen var väldigt viktig att ha intill sig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar