måndag 21 november 2011

Hundens målbild

Innan tandvisningen
För någon vecka sedan läste jag lite i Inki Sjöstens bok brukslydnad och fick då för första gången till mig begreppet "hundens målbild". Det hela går ut på att när man tränar in ett moment tex platsliggning så kan hunden ha som målbild att "här känns det bra att ligga. När matte kommer tillbaka får jag belöningen som brukar finnas bakom mig".

Nu har jag fått låna boken tävlingslydnad av samma författare från Cattis, vilket är jättebra eftersom det är tävlingslydnad jag vill hålla på med.

På bilden till vänster ser ni Zixtens målbild för tandvisningen. Jag hoppas att han tänker så här "om jag sitter still och låter matte titta på tänderna så får jag korv sedan". I början övade jag att stå vid hans sida och titta på tänderna men jag kom ju på att det kan vara bra att öva på att jag kommer rakt emot honom framifrån också, så det har vi övat lite på idag. Detta sätt att öva tandvisning på har fungerat väldigt effektivt och min pappa fick till och med kika på bissarna i fredags!
Innan momentet linförighet

Momentet linförighet är svårare än vad man kan tro. Vi har inte övat så mycket på detta tidigare så det är dags att sätta igång nu =) Jag har övat lite med godis i handen vilket funkar för att få honom med mig men han tittar ju då bara på handen. Jag vet att hunden inte behöver titta på mig hela tiden under momentet men jag tycker det ser väldigt snyggt ut när han gör det + att det är lättare för honom att veta när han ska sätta sig ned vid halt. Min kursledare Yvonne tipsade om att lägga ut en leksak på lite avstånd (och då skapar man ju en målbild hos Zixten "om jag går fot bredvid matte så får jag ta leksaken sedan"). Jag la ut leksaken längre bort men för att få med både Zixten och leksaken på kort så fick det bli på lite närmare avstånd =) Denna metod gör att han blir mer taggad och går fot samt har ögonkontakt med mig.

Jag kan varmt rekommendera dessa böcker! Jag gillar Inkis synsätt på hundar och att hunden aldrig kan göra fel utan vi har enbart oss själva att skylla. Jag är så träningssugen idag men Zixten är väldigt trött idag så jag tror att han ska få vila och att våra aktiviteter endast blir promenader idag. Jag tror inte att det blir något bra resultat om man tjatar och tvingar träningen på honom för jag vill ju att träning ska vara = glädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar