onsdag 23 november 2011

Stadsträning + besök hos brorsan + kurs


Kom på ett nytt gömställe för benet idag :)

Detta har jag hunnit att göra med Zixtie idag, inte så illa pinkat tycker jag =) Stadsträningen gick jättebra, det kom massor av folk emot och runt honom men Zixten var så lugn så. Visserligen har vi inte haft problem med folkmassor men jag tycker det ändå är bra att träna honom att vara i lite olika miljöer. I margeretgärdeparken fick han gå och nosa som han ville (man måste ju få belöning när man har gått fint uppför hela kungsgatan). Jag är stolt över att jag kunde gå vidare på vår störningslista för "stanna kvar" då han fick sitta still vid mig medan jag tog ut pengar. Är ju lite svårare att göra detta i stan än på Skogslyckans lilla torg där vi övat innan =)

Efter träningen i stan (som egentligen bara bestod av att han skulle gå fint vid min sida och inte dra i kopplet) så gick vi hem till min bror för första gången. Jag har inte tagit med Zixten speciellt mycket hem till andra utan jag har levt kvar i en tro att han inte skulle sköta sig, men nu försöker jag se att han faktiskt utvecklas och går att ha med! Min bror kommenterade att Zixten faktiskt inte biter på saker vilket är ett + såklart =) Det tog en liten stund innan han ville lägga sig ned men han la sig iallfall några gånger för att vila så jag får ändå säga att jag är nöjd med honom för det var ju faktiskt ett helt nytt ställe för honom att vara på. Det ska bli intressant om jag hälsar på min bror lite oftare med Zixten att se om han kommer få samma ro där som han exempelvis har hemma hos mina föräldrar =)

 
Gos och klappar får man när man är en labbeman
Förutom att vi har varit iväg hos brorsan idag så har vi ju även gått kurstillfälle 3 på allmänlydnadskursen hos Susanne. Vi gjorde så att en hund övade platsliggning i en ruta, en annan hund var i en annan ruta och övade sitt, medan den tredje hunden gick emellan som störning. Inkallning och hundmöten hanns också med. Men den kanske viktigaste träningen för oss idag var att olika personer fick gå emot oss och sedan stanna medan Zixten skulle sitta kvar vid min vänstra sida, det gick jättebra och Zixten "skvallrade" för mig när någon kom =) Tack till er som ställde upp =)


Vi har haft en bra träningsdag så jag är nöjd och Zixten är sömning =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar