onsdag 9 november 2011

Kantareller, mormorpromenad och allmänlydnadskurs


Detta sammanfattar vår dag ganska bra =) Morgonen började med en långpromenad och vi utforskade en ny skog idag och gissa vad vi hittade där? Kantareller! Jag trodde att jag hade sett mina sista för i år men än finns det kvar några stycken. Denna nya skogen (som är ny för oss iaf) verkade vara ganska tom, ingen direkt genomfartsskog så Zixten kunde springa lös =) Det är så underbart när han får röra på sig i sin takt och springa av sig lite. Det tar oss ca 20-25 minuter att ta oss till denna skog vilket är bra så att Zixten värmer upp innan han springer. Jag ska försöka ta dit honom någon gång varje vecka iaf =) På eftermiddagen ringde jag min kära mor och frågade om hon ville med till kantarellstället å det ville hon, så det blev en till tur dit idag. Så idag har jag rastat både Zixten och hans mormor =)
                                                                                           

På kvällen åkte vi till Plantagens parkering för att möta upp de andra kursdeltagarna och deras hundar. Om jag inte minns fel heter valpen Chicko =) Den andra hundens namn skrev jag förra gången (Freja) och hon är inte bara leonberger utan hon är schäfer också, så nu har jag lärt mig det med =) Det som är roligt med Freja är att hon och Zixten har gått samma kurser på Bhk fast vi har haft olika instruktörer, och nu har vi båda planer på lydnadsklass 1! Vi tänkte därför träffas hemma ibland och träna tillsammans! Det är så himla roligt att hitta någon som har samma ambitioner som jag och som är på samma nivå i träningen så att vi kan hjälpas åt. För det blir ju så mycket roligare att träna ihop och dessutom kan man ju utbyta erfarenheter. Så nästa år kanske ni ser oss på tävlingsbanan ;)

Det vi övade på idag var hundmöten på asfalterad väg, att gå serpentin mellan stenstolpar och få med sig hunden, platsliggning,å att Zixten ska gå fot och nära mig istället för en armlängds avstånd ifrån mig. Jag får be min sambo fimla oss så kan jag förklara bättre vad jag menar =) Nu ska jag ha lite mystid framför tv:en och koppla bort hund ut mitt huvud för ett tag (men det är svårt hehe).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar