söndag 13 november 2011

Bröllopsfest, hundlek och lydnadstävling

Stilig pöjk!
Helgen har varit riktigt rolig med hund i fokus =) I fredags kväll åkte vi på bröllopsfest till Zixtens farmor på landet och där var det två andra hundar också, den ena heter Chaplin och Zixten fick leka med honom en stund. Det är så härligt att se två hundar brottas och ha skoj med varandra! Zixten var duktig på inkallningen med vilket jag blev förvånad över för det är inte helt lätt att kalla in en hund som håller på och leker. Zixten leker inte med andra hundar speciellt ofta så det var roligt att han fick göra det denna gång =)
Igår åkte jag och Frejas ägare Cattis iväg till Tjörn där vi kollade på lydnadstävling. Vi hann med att se hela lydnadsklass 3 och sedan lite på lydnadsklass 2. Det var första gången som jag kikade på en lydnadstävling och jag känner mig jätte taggad på att tävla nu! Många av de tävlande hade jätte skön attityd gentemot sina hundar och gjorde ingen stor sak av att deras hund inte klarade alla moment. Bland annat var det en hund som inte ville stå på kommando och då sa ägaren att det är ingen idé att tjata, å jag håller med =) I lydnadsklass 2 var det en tollare som smet från sin plats under platsliggningen, tollaren ville nämligen nosa på labben bredvid hehe. Tollaren blev då ”utvisad” från plan och så fick de andra hundarna göra om momentet.
Det ligger en liten mumsbit innanför dörren hehe
Jag har trott att alla hundarna är i närheten av varandra under tiden en hund gör ett moment men upplägget på denna tävling var att de började med de gemensamma momentet platsliggning, sedan gick alla hundar ut från stallet och en hund stannade kvar inomhus och genomförde samtliga lydnadsmoment. När alla momenten var färdiga fick hunden sin belöning utanför stallet =) Så det gäller att lära hunden att den får vänta på sin belöning, en kursledare sa att man måste ändra om sitt tänk om man ska tävla för man kan inte belöna hela tiden då detta inte är tillåtet på tävlingsplan. Så jag får börja tänka i dessa banor nu och hålla lite på belöningen tills ett moment är avklarat.


Fina Chappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar