torsdag 13 oktober 2011

Vi går sakta uppför trappan på vår störningslista

Den här veckan har vi hunnit med att öva "stanna kvar" i fårhagen med får runtomkring (punkt 17), Zixten var kopplad så jag fick gå ifrån honom så långt kopplet räckte. Vi har tagit varje tillfälle i akt att öva hundmöte med förbipasserande hundar, att ha Zixten i slakt koppel är svårt för som människa har man en målbild att han då ska studsa fram till den andra hunden men jag har också lärt mig att jag måste våga lita mer på Zixten om vi ska komma vidare i vår träning och våga utmana mig själv!

Något som jag verkligen har lagt ner mycket krut på denna veckan är att han ska följa mig fint i kopplet, inte springa framför mig och dra. Att jag försöker vara konsekvent samt att jag lägger ner tid på detta har lett till fina resultat, det är en fröjd att kunna vandra med en hund som inte drar kors och tvärs över gångvägen. Jag försöker tänka att detta sätt att gå på också är en uppgift för Zixten dvs att koncentrera sig på mig, och det gör att jag inte ser det som en bestraffning att han inte alltid får nosa på varenda fläck han vill. Jag har också börjat belöna mer sällan när han tittar på mig och detta har fått upp hans motivation, istället för att belöna honom varje gång han råkar befinna sig vid min sida och titta på mig kräver jag nu att han ska utföra detta under en längre tid, och jag tycker att han är mogen för nya utmaningar. Hans motivation verkar ha höjts av detta sätt att träna detta moment så jag tänker köra vidare på det. 

Idag har vi tränat med två flattar (flatcoated retrievers) och i början hade Zixten mycket energi men efter en tillsägelse av den ena hunden blev han betydligt mer loj. Jag fick iallafall övat på att räcka över något till ägaren (punkt 23) och först tog Zixten ett skutt upp på henne men sedan satt han kvar så det finns hopp om att klara av denna punkt =)

Så här såg han ut första dagen hos oss, 8 v.
Det är så mycket som en hund måste få lära sig för att fungera på ett bra sätt i vardagen, det en hund har superlätt för kan en annan hund har supersvårt för så en individuell träningsplan tycker jag är det bästa att lägga upp. Dessutom så ska man försöka att inte fastna i fällan att bara öva saker med hunden som den redan kan utan ta tjuren vid hornen och öva på det som är svårt istället!

 (Jag hade tänkt ladda upp bilder på Zixten i fårhagen men elektroniken krånglar så det får bli en valpbild istället, jag hoppas att detta också går bra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar