fredag 28 oktober 2011

Picknick i skogen med nya kompisen Amber!

Igår kom Sandra och besökte oss med lånehunden Amber. Vi åkte upp till Åleslån som ligger på fjället norr om Uddevalla och promenerade tillsammans. Jag älskar verkligen den platsen, det känns som om man kommer tillbaks 100 år i tiden! Man hör inga bilar utan bara fågelkvitter, och här finns inga asfalterade vägar utan här får man gå på grusvägar vilket jag föredrar att promenera på med Zixten. Sveriges allemansrätt är faktiskt underbar! Jag kan varmt rekommendera detta ställe för alla Sveriges skogsmullar =)  
Amber under picknicken




Amber är en lugn och snäll tik på 4 år, och jag tror att det är bra för Zixten att få umgås med en sådan hund. Han ville gärna lukta på henne både i rumpan och på nosen (Amber verkade föredra när han luktade på nosen).

Zixten tigger mat
 Dagen började med en promenad så att hundarna fick rasta av sig och göra av med lite energi. Sedan lade vi ut två godisspår som fick ligga i en timme. Vi lade ett nybörjarspår åt Amber och ett spår med två apporter åt Zixten. I slutet av spåren lade vi ut burkar med korv åt dem. Burkarna var färglada vilket underlättade för oss människor som mest jobbar med synen. Amber spårade väldigt lugnt och hade mest intresse för själva godbitarna, Zixten har inte lika stort intresse för det som finns på vägen utan tycker att det är själva spåret i sig som är det bästa. Det vore intressant att se Amber spåra en till gång och se hur hon agerar då. Zixten har blivit väldigt taggad på att spåra och man ser verkligen att han älskar det! Amber var lite stillsammare och inte lika ivrig som min pojk. Men sen är det ju ingen labrador heller utan en Ridgeback och dom kanske är lite coolare ;) Det var roligt att få se hur en annan ras jobbar iaf.

Sandra och Amber

Under tiden jag och Sandra åt så var vovvarna väldigt lugna och fina. Uddevalla kommun har en man anställd som förvaltar Åleslån och han frågade om vi ville komma och kika i stugan. Då band vi hundarna utanför huset och gick ifrån dem i några minuter så då fick vi även med sådan träning. Det var inga problem för någon av hundarna, de skällde inte utan lade sig ner och väntade lugnt på oss.


Zixten delar med sig av sina leksaker =)

Sedan övade vi lite kontaktövningar med hundarna. Bland annat ställde vi ut koner som vi gick sick-sack emellan och ena gången stod jag och Zixten vid en kon som störning och sedan bytte vi. Vi övade även på att Sandra skulle komma emot mig och Zixten och ge mig en kon i handen, detta är en svår övning för Zixten som hoppade upp på Sandra första gången hon kom emot oss. Det gick bättre när jag satte honom ned och gick ifrån honom i kopplets längd för att ta emot konen. Jag får be Sandra om hjälp med denna övning någon mer gång =)

Totalt var vi ute i nästan 4 timmar och jag är glad att vi fick en sådan härlig eftermiddag tillsammans. Idag blåser det kallare och regnet hänger i luften - perfekt för en vilodag för Zixten =) Jag har bra tajming just nu. 
Godis är gott =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar