måndag 31 oktober 2011

Nosaktivering at Lysekil!

I lördags träffades vi från allmänlydnadskursen och gjorde det sista momenten i allmänlydnadspasset -nosaktivering! Totalt var jag och Zixten iväg i lite drygt 6 timmar och på dessa timmar hann Zixten åka färja för första gången i sitt liv (han tittade sig lite skeptiskt omkring men annars tror jag inte att han brydde sig så mkt), göra några uppletanden och spåra två spår.

Till v. ser ni glada Bosse som är en av Zixtens favoriter =) Nemo var också med och Pompe kom lite senare så det är därför jag inte har någon bild med på honom (men ni kan spana på Pompe i ett tidigare inlägg). Nemo hade hela sin familj med sig vilket inkluderade två små flickor. Jag tycker att det var bra att det var barn med eftersom Zixten behöver vänja sig vid att ha spralliga barn runtomkring utan att leka med dem.

Jessica gick ett spår åt oss så nu har vi provat att gå ett spår som en annan person har lagt (har dock provat detta på viltspårskurs men det är ju inte riktigt samma sak). Jag tycker att det gick bra så jag ska be andra att lägga spår åt mig ibland. Det jag behöver öva på med Zixten är att få upp föremålsintresset och jag måste hjälpa honom att ha en trevlig stund vid föremålet när han har hittat det. Så jag ska nog inte lägga några långa spår förrän vi har kommit tillrätta med detta, för spåra själva spåret det kan han =) Så det är svårt att gömma sig i skogen för Zixten för han hittar mig alltid :D

Till v. ser ni Zixtens specialdrink med lite filmjölk i. Jag är en daltande mamma jag vet :) Bilden nedanför visar Zixten när han vaktar korvgrillen. Tänk att det kan smaka så sjukt gott med grillad korv och lite kakao när man är ute i naturen! Jag hoppas att jag kan dra med mig min familj ut och grilla en gång innan hösten är slut.

Jag tycker om sådana här dagar när man tröttar ut sina vovvar och ger dem det de förtjänar. Labradorer är inte så svåra att motivera till arbete så jag är lyckligt lottad. Tack alla från kursen för en fin höst tillsammans, vi har härdat ut i ur och skur =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar