tisdag 25 oktober 2011

Kursavslutning för hösten 2011 (lektion 8)

Vi trotsade mörker och kyla igår på klubben och tränade ända in i det sista för denna hösten =) Men än är det inte riktigt slut för på lördag ska vi träffas på Lysekils Bhk och köra lite spår, det ser jag och Zixten fram emot.

Fr v. Jag&Zixten, Anders&Nemo, Ann-Kristin&Snobben och Karin&Pompe. (Tyvärr var inte glada Bosse med.)

Snobben gör sin specialitet - står på bakbenen
Pompe tittar fint på matte

Nemo utför sitt trick - ligga på sidan
Vi visade upp våra inlärda trick och Pompe bjöd på skall, Nemo låg på sidan och jag tror att Snobben stod på bakbenen (jag höll fortfarande på att plocka ned mina grejer efter Zixtens trick så jag missade detta lite.) Zixtens trick var uppskattat av de andra hundarna likväl som av honom själv, men det var betydligt svårare att utföra med andra hundar i närheten =)




Jag är ändå nöjd med att han låg kvar när jag kastade iväg två bollar och att han hämtade dem. Men han ville ta båda bollarna på samma gång,
vilket han inte har försökt göra när vi varit ensamma. Jessica sa att det kan bero på att han inte vill att någon av de andra hundarna skulle ta hans bollar, så med facit i hand hade det räckt med en boll tror jag. När vi har tränat på tricket har han kommit direkt till mig med bollarna men igår tog han en omväg och visade upp bollarna för de andra hehe. Han släppte även en boll utanför hinken men han rättade till det när han inte fick någon belöning.

Även om tricket inte gick som det skulle till 100 % så tycker jag att sådana här grejer är roliga att träna in, dessutom får man med så många delar gratis som att få en hund att stanna kvar med störning, man arbetar med lös hund, den ska hämta något, den kommer till dig med bollen (vilket blir en form av inkallning). Så egentligen var vårat trick flera moment i ett vilket gjorde det lite svårt, men vi ska träna vidare och jag får arrangera en publik så att det blir "på riktigt".





Det ska bli spännande att se hur mkt mer dessa hundar kan utvecklas och jag hoppas få se dem någon mer gång. Alla är superfina och roliga hundar som har gett oss många skratt. =)

Labradoren himself i klubbstugan

2 kommentarer:

  1. Så fina ni blev hela gänget:-) Håller tummarna för vädret på lördag! Får jag sno en av gruppbilderna till min blogg?

    SvaraRadera
  2. Självklart får du det =) Ja vi vill ha sol!

    SvaraRadera