fredag 21 oktober 2011

En promenad kan bli mer än bara en promenad

Idag har jag varit lite seg och trött. Jag kände inte alls för att träna med Zixten idag vid lunchtid så vi tog en promenad istället. Jag måste vara väldigt alert och pigg i huvudet för att kunna träna med honom, om jag inte är med till 100 % så går inte träningen så bra.

Trots att vi "bara" gick en promenad så fick Zixten stanna kvar i trappan (kolla in hans sittstil hehe), hoppa upp och ned på en bänk samt gå upp för en liten trappa på en lekplats. Som tur är har jag piggnat till nu på eftermiddagen och kunde både träna och leka med honom så jag tror att Zixten är nöjd med dagen ändå =)    

Jag har börjat öva på att han ska sätta på duschkranen själv och detta lyckades han med några ggr idag. Jag tänkte filma det så får ni se själva hur vi tränar =) Ett trick som jag inte längre tänker öva på är att han ska plocka upp sin bajspåse i munnen och slänga den i papperskorgen, detta har jag försökt få honom att göra men Zixtenman vill verkligen inte ta bajspåsen i munnen =) Så detta trick lägger vi på is ett tag.


På måndag ska vi visa upp ett eget valt trick på kursen. Jag har övat lite grann idag på Zixtens trick som innebär att han ska hämta sina leksaksbollar och lägga dem i en hink/papperskorg. Jag har övat med en papperskorg men Lennart slänger massa äckligt skräp där så idag gick jag över till en liten hink. Det funkade lika bra det så jag tror att det får bli hinken jag tar med mig som rekvisita på måndag =) Ni får hålla tummarna för oss att vi klarar av att visa upp det med andra hundar som störning.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar