tisdag 13 september 2011

Vad gör man en regnig och blåsig dag?

 När regnet bara öser ner och blåsten gör så att man blir kall så är det lätt att bara vilja mysa inomhus. Men har man hund så har man och då får man försöka vara lite påhittig om man vill att hunden ska må bra trots vädret. Nu ska tilläggas att min hund inte har några som helst problem med att bli vare sig blöt eller smutsig, det bekommer honom inte ett dugg, utan det är mer för min skull som jag brukar göra lite annorlunda saker när det regnar.


Vi bor precis bredvid en liten skog på ett berg så där uppe har vi varit en gång per dag nu när det har regnat. Där kan Zixtens vara lös och springa som han vill samt att träden täcker lite mot blåsten. Så igår fick han apportera mina nycklar och jag gick och gömde dem i skogen med medan han fick stanna kvar på en bestämd plats. Detta var jätte kul för Zixten var så duktig och hittade dem varenda gång.

Kurragömma inomhus, apportering inomhus, samt att gömma Zixtens boll inomhus är andra käcka aktiviteter man kan sysselsätta sig själv och hunden med i ruskväder. Jag tänkte också att det vore käckt att lära honom något nytt hushållstrick nu när vädret är som det är, och det nya tricket blir nog att han ska kunna hämta posten åt mig. En annan bra sysselsättning är att öva på kantarellsök inomhus, vi hittade några kantisar i skogen som jag tänkte att vi skulle öva med så att han inte helt glömmer bort vad vi lärde oss på kursen :)

Nu kanske det låter som hundstackarn inte får gå några promenader alls men det får han allt ändå. Zixten och min sambo går upp kl 6 på mornarna och är ute mellan 40-60 minuter. Sedan brukar jag gå en 45 minuter med honom vid lunchtid men idag blev det bara en tur till affären, men för att kompencera den kortisen så ska vi gå ner till stan ikväll vilket ger honom både motion + mental stimulans.

Min pappa brukar säga att Zixten inte vet om hur bra han har det :) Men det tycker jag är underbart för en hund ska ha ett underbart liv! Vi hörs förhoppningsvis när regnet och rusket försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar