torsdag 15 september 2011

Kantarellkursen avslutad, nu är det allmänlydnadspasset som gäller!

Den fjärde och sista lektionen på kantarellsökskursen kunde jag ju tyvärr inte gå på, men min kära sambo offrade sin egen träning och tog med Zixten på hans istället :) Jag hade tränat lite med sambon hemma så att han skulle veta vad han skulle göra på kursen, och jag tror att det gick bra för dom. Kändes kul att Zixten inte missade något tillfälle utan fick träffa den lilla söta cocker-spaniel flickan igen :)

Nu är det allmänlydnad som gäller och under denna kursens gång är det tänkt att vi ska beta av allmänlydnadspasset som består av det här:

1) Kvarsittande med störning 1-2 min. Hunden är då lös och föraren avlägsnar sig. Störningen kan bestå av andra människor, hundar, fotbollar mm.
2) Möte med hundar på naturstig. Hunden ska föras i slakt hängande koppel ca 100 m och möta tre andra hundar.
3) Sitta tyst i en bil med störning ca 5 m utanför. När föraren avlägsnat sig kommer det passera andra människor och därefter hundar.
4) Gå fint vid sidan eller bakom föraren. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös.
5) Hantering/visitation. Av föraren eller annan person. Man tittar på tänder, öron, tassar, lyfter på ben och svans mm.
6) Inkallning utan störning. Inkallningen ska göras på minst 10 m avstånd.
7) Inkallning med störning.
8) Stoppkommando. Hunden ska på kommando upphöra med aktivitet på exempelvis kommandot "stanna".
9) Passivitetskontroll. Hunden ska utan hjälp från föraren, kunna förhålla sig passiv i valfri ställning under ca 2 minuter.
10) Nosaktivering. Hunden ska under ca 3-5 minuter spåra, göra föremålsletande, godisletande eller liknande.
11) Valfritt moment.

Det finns lite för oss att öva på även om vi har gjort alla dessa moment (med lite varierande resultat kan jag säga). Sitta tyst i bilen är inga problem, inte heller nosaktivering. Om jag visiterar honom går det bra men det är värre när någon främmande människa ska göra det. Stoppkommando brukar gå bra men om det är andra hundar med så är det svårare. Vi ska iallafall göra vårt bästa för att klara av detta och om vi klara hela allmänlydnadpasset så ska vi börja på tävlingslydnadskurs till våren med sikte på att tävla i lydnadsklass 1. Hade varit superkul för jag ser sällan labradoren vara med på tävlingar i lydnad, andra hundar som är mer typiska brukshundar såsom schäfer är en vanliga syn. Även border collies, tollare och flattar har jag sett en hel del. Nåja det är en bit kvar tills dess och om vi inte klarar av allmänlydnadspasset i höst så kommer vi att gå om denna kurs med en annan instruktör än den vi har idag (inget ont om henne men jag tror d kan vara bra att byta ibland). För jag SKA gå tävlingslydnadskursen med honom! =)


 Hejdå nu ska Zixten vila sig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar