fredag 16 september 2011

Ett barns tankar om Zixten

Igår tänkte jag vara lite duktig och gå ut i skogen med Zixten för att köra lite kantarellsök. Det gjorde vi också i den underbara höstsolen men Zixten var inte så taggad på att söka upp kantareller, han utförde uppgiften men man märkte att han inte tyckte det var så kul utan han ville hellre bita av små träd =)
Jag bytte övningsplats och jobbade med honom lös istället, först satte jag honom ner och där fick han stanna kvar medan jag la ut kantarellerna längs med en stig. Sedan satte jag på arbetssjalen och sedan fick han jobba lös. Det tyckte han var roligare även om han inte hittade alla kantarellerna, men han har förstått ganska bra hur han markerar dem iaf =)

Som avslutning på skogsrundan kastade jag en pinne åt ena hållet och sprang och gömde mig åt andra så att Zixten fick leta upp mig. Detta tyckte han var jättekul och jag tycker det är en bra övning så att han förstår att han måste hålla koll på mig och inte tvärtom. Ni kan ju se Görels hundskola från Mia&Klara för mer tips ;)

På eftermiddagen gick vi en tur i vårt område och då träffade vi på en liten pojke. Förr blev Zixten ofta helt tokig av barn men nuförtiden har han lugnat sig tack och lov! Barnet frågade om han fick klappa Zixten, men jag fick ju förklara att Zixten bara skulle hoppa på honom så att han ramlade. Men jag sa att han kunde visa några tricks, det ville barnet gärna så Zixten fick rulla runt och göra high five. Barnet frågade om Zixten hade stora tänder så jag visade dem och barnet sa "oooj". =) Sedan frågade han var Zixten hade mellan benen, jag sa att det är hans snopp (jag hoppas inte att mamman var i närheten och hörde) och barnet skrattade och sa "är det en kille?". Jag har märkt att många automatiskt tror att bara för att jag är tjej så tror de att jag har en tik, men skenet kan bedra ;) Jag pratade lite till med barnet och förklarade att Zixten måste vidare för han behöver motion (efter att ha förklarat vad motion är så gick vi vidare).
Jag kände mig faktiskt som en pedagogisk vuxen, ni vet en sådan som tar sig tid för barnen, å Zixten skötte sig exemplariskt. Så hädanefter ska jag och Zixten inte bara gå förbi barnen utan vi ska dra nytta av dem och passa på att vänja Zixten vid dessa små varelser utan att han behöver vi så uppspelt av dem. Istället för att associera dem med lek och bus så vill jag att han ska tänka barn=lugn.

Haha innan vi gick ifrån pojken så sa han "sådana hundar är farliga" och pekade på Zixten =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar