tisdag 20 september 2011

Lektion 3, allmänlydnadsträning i stadsmiljö

Igår kväll var vi i Uddevalla city tillsammans med de andra hundarna på kursen och övade på att ha hundarna i stadsmiljö. Det var den roligaste lektionen på länge! (Iofs så är alla kurstillfällen roliga). Zixten skötte sig exemplariskt, men på slutet blev han väldigt slö så jag vet inte om det kan ha varit andra orsaker som kan ha påverkat honom såsom hans röda öra eller att jag fick magkatarr natten innan kurstillfället. Om han inte blir bättre i örat så får vi åka till vettis imorgon när husse är ledig. Jag har iaf laddat upp med öronrengöring från apoteket samt ascolsprit och tassalva, sådana där saker som alltid är bra att ha hemma när man har en labbis. (Bilden ovan visar en trött Zixten efter lektionens slut).

Det vi övade på var att gå runt olika hörn på byggnader, och att föraren då ska gå framför hunden så att man kan kika vad som är bakom hörnet. Vi övade på att hundarna ska sätta sig innan man går över en väg. Vi övade sick-sack mellan soptunnor och annat som fanns i stan å hundarna fick då inte kissa på dessa föremål (vilket kan vara svårt för ett gäng hanar). Jag fick säga till Zixten en gång vid en soptunna men sedan fattade han och gjorde inte om det. Vi övade även på fritt följ, vi gick sick-sack mellan de andra hundarna och människor.

Jag tyckte det var intressant att se vilken skillnad det blev på hundarna när de hamnade i en ny miljö. Den ungerska vizlan Pompe (som bor på landet) verkade lite osäker i början, han är superduktig på klubbområdet kan jag tillägga. Bosse (landseer/samojed) verkade mest vilja leka. Nemo (boxer/rottis) och Snobben (vet ej ras, får ta reda på detta) verkade ha en liten maktkamp sinsemellan. Men efter en timme ungefär var alla hundarna mycket duktigare, kursledaren säger att det beror på hur engagerade vi är i övningarna och jag håller helt med. Är vi för tråkiga tycker hundarna också att det är tråkigt!

Vi ska vara i stadsmiljö en gång till under kursens gång men nästa vecka ska vi vara på klubben så jag får rapportera om det nästa vecka, håll utkik då =)

Hejdå! Voff.

1 kommentar:

  1. Vad fina bilder på Zixten!

    Det måste vara roligt att skriva och dela med sig om honom, han är ju en underbar hund.

    Ha en skön dag, vi hörs snart.

    Kram mamma

    SvaraRadera