lördag 24 september 2011

Har lördagsbakat Betty Millers hundkex!

 Självklart ska även den gula labradoren Zixten få lördagsgodis och vad är mysigare än hembakat?

Min sambo hittade Betty Millers hundkex, med chokladsmak, på djuraffären och det var utförsäljning så detta kostade bara 10 kr (ord. pris 79 kr). Så inte nog med att Zixten blev glad för innehållet utan vi fyndade med!




Förpackningen innehöll en påse med pulver, en bruksbeskrivning och en form som såg ut som ett ben.


Till vänster ser ni början på den blivande degen som bestod av smör, pulvret och vatten. Zixten fick övervaka bakningen från första parkett =)















Här har jag kavlat ut degen och använt formen så att kakorna har fått ett hundbens-utseende. Det behövdes betydligt mer vatten än den mängd som stod i beskrivningen men annars var degen lätt att få ihop. Det gick snabbt att göra kakorna med =)

(Zixten provsmakade en liten bit deg som ramlade ner på golvet och den var ätbar den med. Jag smakade också men jag tyckte inte att den var lika aptitlig.)
 Efter 30 minuter i ugnen och en timmes vila så att kakorna blev kalla, så kunde Zixten äntligen få smaka på kakorna! Han tyckte om dem =) Och för alla er som undrar om hundar verkligen ska äta choklad så var det inte kakao i dem utan carob som ska vara ofarligt för hundar (enligt förpackningen iaf).


Grannens hund Bamse fick vara försökskanin och smaka på en kaka innan Zixten ;) Grannens hund mumsade glatt i sig kakan och han överlevde så då vågade jag även bjuda Zixten på en.

Ha en go lördag med gott lördagsgodis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar