tisdag 9 augusti 2011

Våran kväll =)

Hej efter en dag på jobbet för min del så var jag ganska trött när jag kom hem till Zixten. Men är man hundägare så är man, så det fick bli en promenad i en liten skog nära oss så att Zixten fick kissat och nosat. Ibland har han följt med mig till jobbet men idag gjorde vi så att min sambo började jobba klockan 12 och jag kom hem klockan 16 så då fick Zixten vara ensam hemma. Att ha hund är ett ständigt pusslande med tider, man får planera med varandra vem som ska ta vilken runda med honom under dagen. För det mesta är det inga problem för oss och jag är så glad att vi är två stycken som delar på detta ansvar, förstår inte dem som klarar av det helt själva!


Efter den här promenaden gick vi hem och somnade en stund båda två! Det är så skönt med min labbe att han kan konsten att slappna av =) Efter vår lilla skönhetssömn hade jag lite annat att pilla med innan det blev dags för en stunds aktivering. Jag har precis lärt Zixten att putta in en köksstol intill bordet på kommandot "puff". Min tanke är att han ska kunna göra några puffningar tills resultatet blir en väl inskjuten stol innan han får sin belöning men just nu tar vi ett steg i taget och han får godis för varje puffande han gör. Detta trick kan man lära in med klicker men man kan också säga "braaaa" eller något annat som tecken på att hunden har gjort rätt. Jag började med att berömma när han nosade på stolen, sedan berömde jag när han fick den att flytta på sig osv. Kan tillägga att jag pekar på stolen så att han vet vad han ska göra. 


En annan sak som jag nyligen har lärt honom är att hoppa upp i en fåtölj och släcka ljuset på kommandot "släck". Jag berömmer enbart när han puffar upp knappen med nosen, han har nämligen försökt med tassen vilket jag inte kan rekommendera om man är rädd om sina tapeter. Detta trick övade jag in på samma sätt som det förra dvs berömde i början när han nosade på knappen och ökade kraven allt efterhand. Kommandot lägger jag in först när han vet vad han ska göra. 


Ett av mina första sådana här servicetrick jag lärde honom var att stänga köksluckorna på kommandot "stäng". Jag har en sambo som aldrig stänger luckor efter sig och jag har irriterat mig på detta så jag funderade ut vad jag kunde göra åt saken för det gick tydligen inte att lära min sambo att stänga dem, men då kom jag ju på att jag har en hjälpsam hund som kan stänga dem istället =)

Dessa trick har jag försökt att finslipa lite ikväll samt att vi har gjort lite apportering med en boll. Nu blir det kvällspromenad med lite lydnadsträning på vägen. Sov gott! (se gärna videon när Zixten var en liten skrutt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar