måndag 8 augusti 2011

Lite bilder på godingen + tankar om labrador som ras




Labrador är en underbar hundras som passar min aktivitetsnivå perfekt! Likväl som de gillar att "jobba" och utföra små uppgifter till att mysa i soffan (min labrador är en soff-knä-hund) till att spåra eller ta långpromenader (Zixten tycker dock att lite kortare promenader ibland kan vara att föredra). Labrador är för mig en allroundhund som man kan ha till det mesta, möjligtvis inte vakt kanske =) Min labrador skulle bara hoppa och försöka leka med främmande människor, dock kanske hoppandet kan vara avskräckande i sig för potentiella inbrottstjuvar?!
Zixten har alltid varit ganska trött av sig, han gillar att vila och sova inomhus. Han är väldigt lugn och fin med mig och min sambo men kommer det folk blir han uppspelt. Vi har införskaffat sådant där grönt kompostgaller som vi kan spärra av ingången till ett rum med. Det är väldigt effektivt då Zixten verkar bli lugn av att inte kunna springa fram till gästerna. Funderar du på att skaffa en labrador så tänk på att det är en väldigt social ras och för min labrador har detta blivit stressigt ibland då folk gärna vill fram till honom och hälsa, så jag förbjuder folk att exempelvis prata med pipig bebisröst till honom för då blir han uppspelt. Mer om detta en annan gång för nu ska vi sova efter en lång kvällspromenad med klickerträning på vägen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar